Ik heb een bmi van 20.7 dat leek me dus wel in orde maar mijn klding moet ik toch in maat M kopen. Iemand een verklaring?

Ik ben 1.68 en weeg 57

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K
Reddie
9 jaar geleden
BMI gaat over je vetpercentage.
Maat gaat over je afmetingen.
Hebben dus niets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
BMI zegt alleen iets tussen de verhouding van lengte en gewicht.
Iemand met veel spierweefsel kan dezelfde BMI hebben als iemand met veel vetweefsel.
Ritsuka
9 jaar geleden
die kledingmaten zeggen niks, de ene keer heb ik maat 36, de andere keer maat 42. Verschilt per winkel en merk, ik weet onderhand gelukkig of iets groot of klein uitvalt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is er mis met M dan? Medium, en je hebt een medium BMI. Lijkt mij prima te kloppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of dacht je dat de M voor mega staat?
Ritsuka
9 jaar geleden
http://www.nytimes.com/2011/04/25/business/25sizing.html?_r=0
http://titshipsandass.tumblr.com/post/100961148697/can-i-just-these-pants-are-the-same-size-same
Bij die eerste link zie je ook een analyse van de taillebreedte van verschillende merken, grote variatie in. En in de loop der jaren veranderd het ook nog eens, mensen worden gemiddeld dikker, dus de kleding veranderd mee.
tinus1969
9 jaar geleden
Ook iemand van 2 meter kan een BMI van 20.7 hebben -maar die past niet in S. Los daarvan is S en XS vaak gericht op pubers met anorexia, niet op normale mensen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat is een vreemde uitspraak Tinus, mijn BMI is 23,2 en ik pas (afhankelijk van merk) in shirts met maat S.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hè Tinus, moet dat nou? Er zijn hele normale vrouwen die maat S passen en een slanke vrouw heeft echt niet altijd anorexia. Ik heb lang getobd met ondergewicht en het is echt niet leuk als iedereen vraagt of je anorexia hebt terwijl je ontzettend je best doet om aan te komen. Je wilt niet weten hoe verdrietig ik was toen ik na een buikoperatie en wat complicaties moest vaststellen dat ik in vergelijking met andere vrouwen van mijn leeftijd het figuur had van een meisje van 15. Veel mensen hebben nog net het fatsoen om iemand die overgewicht heeft daar niet elke keer aan te herinneren, maar denken dat je bij iemand met ondergewicht daar continu opmerkingen over mag maken. Bij elk koekje hoor je "ja, jij kunt het wel gebruiken" en als je eens geen zin hebt in een koekje en je slaat het af, reageren mensen meteen heel bezorgd want "je bent toch niet op diéét hé?". Ik durfde amper naar de WC te gaan naar de maaltijd als ik met andere mensen at, omdat ze dan zouden denken dat ik ging overgeven. Om nog maar te zwijgen van de reacties van mensen als je met sondevoeding over straat gaat. Ik dacht dat ik nu - met een bijna-gezond gewicht en eindelijk heupen en een heuse kont - daar nu van af zou zijn. Maar nee: ik ben weer geen 'normaal mens' maar een puber met anorexia. Ik snap wel wat je bedoelt hoor; S of XS wordt door veel (vooral jonge) vrouwen gezien als een 'ideale maat', en proberen daar naar de streven ook als hun bouw dat helemaal niet toelaat. Eigenlijk blijkt dat ook al uit deze vraag: VS lijkt duidelijk te denken dat maat M niet "in orde" is. De gemiddelde Nederlandse vrouw heeft maat 42 meen ik, en M behoort in mijn boek nog steeds tot de kleine maten. Er is zéker niets mis mee. Maar er zijn ook vrouwen die gewoon wat fijner gebouwd zijn en van zichzelf vrij tenger zijn. En daar is óók niets mis mee. Ik vind het gewoon een beetje jammer dat in een poging duidelijk te maken dat maat M een hele normale maat is, je alle kleinere maten meteen als 'abnormaal' bestempelt.
liveisgreat
9 jaar geleden
je bmi is goed. belangrijk is om ook je buikomvang te meten. naar verluidt is dat nog belangrijker dan BMI.
maar je kledingmaat.... waar maak je je eigenlijk ongerust over? denk je dat je pas okee bent als je een "small" hebt? Laat je niet beinvloeden door die rage van uitgemergelde modellen.
in de eerste plaats is BMI e.d. belangrijk voor je gezondheid, niet voor je uiterlijk. Dit wordt teveel door elkaar gehaald. En te hoog is slecht, maar te laag eveneens.
Zichzelf uitmergelen door bv. te weinig eten en drugs (modellen gebruiken wel eens bv. coke om mager te blijven) is écht niet gezond, al heeft men dan misschien maat S en mag men op de catwalk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maat M lijkt me prima voor jouw gemiddelde lengte en gewicht. Ik ben ruim 10 cm kleiner dan jij, met bijbehorend gewicht en heb maat S (die maat is niet alleen gemaakt voor pubers met anorexia maar ook voor volwassen smurfjes ;-) ); dat jij daar niet in past, lijkt me heel logisch :-)

Antwoorden (4)

De maten S, M, l zeggen niets over je BMI. Die is prachtig.

Maar de maat zegt iets over je lichaamsmaten. Je schouder en heupbreedte zijn onafhankelijk van je vetgehalte.
De ene mens is breder in botstructuur dan de andere. Je kent de types met smalle schouders of brede schouders.
Verkijk je niet op het belang van de maat. het gaat erom of je gezond en in verhouding bent.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar het BMI is ook onafhankelijk van de vetgehalte.
Erna55
9 jaar geleden
Bij een normale bouw zegt BMI iets over je vetpercentage . Het kan niet dat BMI van 20 overeenkomt met een dik persoon. De Body Mass Index (BMI) is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. De BMI kan worden berekend voor kinderen en volwassenen van 2 t/m 70.
Voor sommige groepen, zoals Aziaten en hindoestanen, gelden andere grenswaarden. Dat heeft te maken met een andere lichaamsbouw.
Kleding is gemaakt voor ideale afmetingen. Ik ben vrij smal, maar heb in verhouding een brede rug en lange armen. Daarom moet ik blouses toch een of twee maten groter kopen dan bij mijn formaat zou passen. Anders zitten ze te strak en zijn de mouwen te kort.
Jij hebt misschien een appel- of peerfiguur, en hebt daarom een maatje groter nodig. Het is niet standaard zo dat iemand met een bepaald BMI daarom een bepaalde kledingmaat zou moeten hebben.
Amadea
9 jaar geleden
Je lijkt te denken dat er iets mis is met een maat M. Je hebt een mooi, gezond BMI dus je bent niet te zwaar en niet te licht. En je hebt een gemiddelde maat. Medium, dus niet klein (S) en niet groot (L). Prima maat hoor.

Maar daarbij: de maten S, M, L, XL etc. zijn nog grover dan de gewone confectiematen. Per merk kan het nogal uitmaken. Het is niet ongewoon dat een vrouw van sommige merken een S, van andere een XS en van weer andere een M draagt. Elastische shirtjes koop je soms kleiner omdat die toch wel meegeven, een klein vallende broek koop je juist een maat groter, een zomershirtje wil je wat nauwer je lichaam laten omsluiten dan een lekkere huistrui voor in de winter, etc.

Ook de pasvorm kan ook nogal verschillen, en als je erg smal bent maar wel vrij lang, of vrij klein bent maar ook wat breder, dan kun je nog zo smal of nog zo klein zijn, maar kom je toch niet in een maat S. Ik ben vrij smal gebouwd, momenteel officieel net geen ondergewicht meer geloof ik, en wat broeken betreft zou ik qua tailleomvang maat 34 hebben en qua heupomvang 38. Misschien verbaast het sommigen als ze mij zien dat ik niet in een 36 kom, maar die krijg ik negen van de tien keer niet over mijn heupen. Ik heb laatst een paar leggings en een panty gekocht in maat 42/44: ik heb in verhouding vrij lange benen en grote voeten dus als ik een maat 38 koop, zijn ze te kort en zit de hiel ergens halverwege m'n voet.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb een winterjas in maat 176: mijn benen zijn vrij lang maar mijn bovenlijf wat korter en ik heb kleine borsten dus een kindermaatje past mij daar prima. Jij zult ook vast niet alleen kledingstukken van maat M hebben, maar van alles wat tussen de 36 en de 42 in zit, afhankelijk van de pasvorm, elasticiteit, het merk en het doel van het kledingstuk. Een shirt dat je ergens onder draagt mag strakker zitten, een vest misschien juist wat losser. Kijk vooral niet te veel naar het label in je kledingstukken maar beoordeel of het goed past en prettig zit. Die maten verschillen toch per fabrikant. De maat geeft je een prima indicatie van de grootte, maar het echte passen begint daarna pas. Als jij een hele leuke krap vallende trui past die niet mooi valt in maat M maar waarvan de L je prima zit, wat maakt jou dat nou uit? Bij een vrouw met wat minder vormen past soms een herenbroek beter, dan ga je toch ook niet moeilijk lopen doen met slecht zittende jeans omdat je per se iets van de damesafdeling gekocht wilt hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je BMI is dik in orde en ook je kledingmaat (Medium = gemiddeld en zou dus juist de meest optimale maat zijn ; dat S de 'beste' maat zou zijn is doorgeschoten commercie en beauty-industrie ; S is bedoeld voor mensen die kleiner zijn dan de gemiddelde lengte, L voor mensen die groter zijn dan de gemiddelde lengte, alle 3 bij een normale BMI).

Mocht je het idee hebben dat ze toch wat aan de stevige kant bent, dan kan dat : je BMI bereken je over je totale gewicht, niet over je percentage vet. En vet is lichter dan spieren. Relatief meer vet dan spieren neemt dus meer ' plaats' in. Zou je veel vet verbranden in in plaats daarvan spieren opbouwen, dan zou je gewicht / BMI het zelfde blijven, maar je maat zou kunnen afnemen. En vice versa.

Naast je BMI is dus ook je vetpercentage van belang ; dat moet niet te hoog zijn , maar zeker ook niet te laag. Afgaande op je gegevens is die echter ook prima in orde.