Doen de eierstokken pijn als je ongesteld bent?

Als ik ongesteld ben, dan voel ik een beetje pijn in de linker of rechterkant van mijn onderbuik. Komt het omdat de eierstokken pijn doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee.... Daar komt het niet door......................
Ivana
9 jaar geleden
Ooit gevoeld Niels? ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
uiteraard niet. Maar de pijn bij menstruatie komt niet van de eierstokken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit komt Door het samentrekken van de baarmoeder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal correct Niels, ook mannen zijn hiervan op de hoogte
http://www.gezondheidsnet.nl/ziekten/menstruatiepijn-dysmenorroe
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommigen voelen wel de eisprong, dit is precies tussen de menstruaties in. Dit is maar kort. De pijn bij menstruatie zelf komt door het loslaten van de slijmlaag op de baarmoederwand, en dit kan je links of rechts in de baarmoeder voelen, maar meestal overal
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt pokemon, maar dan moet een vrouw wel heel goed haar lichaamssignalen kennen en opmerken om precies die eisprong te kunnen voelen, en dat de ene keer soms links en een andere maand weer rechts net vanuit welke eierstok er een eitje losschiet en dat is erg handig als ze zwanger wil raken... Veel vrouwen voelen dit echter niet maar hebben een zeurderig gevoel in hun buik achter de navel en dan ietsje lager. Met het doorslikken van de pil heb je nergens last meer van, ook niet meer van een 'nep' ongesteldheid.

Antwoorden (1)

Nee, dat kunnen niet de eierstokken zijn. Want een van beide heeft zo'n twee weken vóór de menstruatie een eitje vrijgelaten. Er lijkt geen vast patroon te zijn in welke eileider dat is. Sommige vrouwen voelen daarbij een soort pijnlijke steken of krampen links of rechts onder in hun buik. Dat heet dan ovulatiepijn. Dit duurt meestal maar een paar uur.

Als het eitje daarna niet wordt bevrucht laat de baarmoeder twee weken later het slijmlaagje los waarin het bevruchte eitje zich had kunnen nestelen. Je baarmoeder trekt samen om dit slijmvlies (endometrium) af te stoten en dat veroorzaakt de menstruatiepijn. Die pijn wordt door verschillende vrouwen anders ervaren, maar meestal is de pijn krampachtig of constant zeurend. De pijn zit voornamelijk in de onderbuik, maar kan zich uitbreiden naar de rug of benen. De intensiteit en duur van de klachten verschillen van vrouw tot vrouw.
Amadea