Hoe kan ik erachter komen wie de beste arts is op een bepaald gebied?

Of wordt gezien als de beste; of in ieder geval als een hele goede arts?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Dit kan je bv aan je huisarts vragen.
fremar
9 jaar geleden
Dat soort informatie vind je via je huisarts of eigen specialist, je zorgverzekering, of een patiëntenvereniging.

Er zijn heel veel goede artsen in Nederland, en voor de meeste problemen hoef je niet "de beste" arts te vinden, maar gewoon een goede. Iemand die hoog aangeschreven staat voor bepaalde ingrepen heeft vaak ook een hele lange wachttijd, terwijl een andere arts met amper wachttijd, misschien net zo goed is.

Bedenk ook dat een arts nooit "de beste specialist" binnen zijn of haar eigen specialisatie is. Er is geen "beste orthopeed" of "beste oogarts", maar er zijn een heel aantal orthopeden die erg goed zijn in bepaalde schouderoperaties, en weer andere orthopeden die ontzettend goed heupprotheses kunnen plaatsen. Of een oogarts die zeer hoog aangeschreven staat voor netvlieschirurgie, en een ander die veel ervaring heeft met oogafwijkingen bij een bepaalde erfelijke afwijking. Dus jouw buurman kan wel vinden dat zijn specialist "de beste" is, terwijl jij misschien met een ander probleem bij dezelfde arts niets verder komt.

Voor bepaalde prestaties worden cijfers bijgehouden door ziekenhuizen zelf en is informatie bekend bij de zorgverzekeraars. Dat gaat vooral om de uitkomsten (kans op complicaties, aantal ligdagen, etc.) van bepaalde operaties die relatief vaak worden uitgevoerd. Zo kun je bijvoorbeeld vinden in welke ziekenhuizen er een klein complicatierisico is bij liesbreukoperaties en in welke ziekenhuizen een ruime ervaring is met borstsparende operaties bij borstkanker. Maar je kunt je afvragen of die cijfers nu altijd van betekenis zijn: in bepaalde ziekenhuizen is misschien het complicatierisico kleiner omdat zij alle risicovolle patiënten doorverwijzen naar het academisch ziekenhuis een stukje verderop. Wil je je keus baseren op dat soort cijfers, zorg er dan voor dat je cijfers bekijkt die gecorrigeerd zijn voor leeftijd, comorbiditeit en andere factoren.

Er zijn ook sites waar je beoordelingen vindt van patiënten over zorgverleners. Een voorbeeld is https://www.zorgkaartnederland.nl/ . Nu zijn er sterke aanwijzingen dat patiënten hun zorgverlener vooral beoordelen op vriendelijkheid. Dus artsen die op een site als deze goed scoren, zijn vaak vooral goed in communicatie en niet altijd de artsen die het meest deskundig zijn.

Heb je een relatief zeldzame aandoening waarbij echte deskundigheid dun gezaaid is, dan kan doorgaans een patiëntenvereniging je beter de weg kunnen wijzen dan je zorgverzekeraar of eigen huisarts.