kunnen bacteriën van wc water op kleding kwaad?

Ik heb een vraag over bacteriën in de wc:
Onze wc spat namelijk water omhoog uit de pot als je doorspoelt. Het is wel eens voorgekomen dat ik een paar spatten op mijn kleding kreeg en toen heb ik de kleren direct gewassen aangezien ik dit vies vindt. Nu is mijn vraag eigenlijk of het kwaad kan wanneer ik dit opspattende water uit de wc op mijn kleding krijg zonder dat ik dit in de gaten heb en dus met deze kleding vervolgens weer op de bank of op bed ofzoiets ga zitten? Ik bedoel natuurlijk of ik zo schadelijke bacteriën lekker zonder dat ik het in de gaten heb door mijn huis doe verspreiden? En wanneer ik dit wel in de gaten heb en ik doe de kleding in de wasmachine gaan deze bacteriën dan wel dood want ik was mijn kleding meestal maar op 40 graden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
pas boven de 65 graden zijn alle bacteriën dood, dus op 45 graden wassen is sowieso niet verstandig als je daar bang voor bent overigens zou ik me geen zorgen maken over een paar spetters op je kleding, honden drinken gulzig uit de wc, dus het zal allemaal wel meevallen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deksel dichtdoen voordat je doortrekt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom laat je niets aan die WC doen? Zo'n spetterende WC wil je toch niet?!

Het beste antwoord

Poepbacteriën kom je in een gemiddeld huishouden op allerlei plaatsen tegen: theedoeken, handdoeken, de deurklink, het lichtknopje, je handen, en - zoals gebleken is - de gemiddelde mobiele telefoon. Maar ook op ons eten is besmetting niet altijd helemaal te voorkomen: rauw vlees, rauwe groente, rauwmelkse kazen.. overal in de keten kan deze vervuiling optreden, van de uiers van de koe bij het melken tot wat konijnenkeutels op het land waar onze groente groeit of darminhoud van een dier bij het verwerken van vlees: hoe schoon men ook werkt, helemaal voorkomen kun je dat niet.

Maar de meeste poepbacteriën zijn vrij ongevaarlijk. E. coli is een bekende darm- c.q. poepbacterie, die zowel mensen als dieren bij zich dragen. Er bestaan talloze stammen van deze bacterie, maar slechts een paar waar je echt ziek van wordt. Daarbij word je in principe ziek van een bacterie die je niet zelf al bij je droeg, en ben je met bacteriën van eventuele huisgenoten ook al lang en breed in aanraking geweest.

Van bepaalde gemuteerde stammen kun je ziek worden, en dat geldt vooral voor mensen met een verminderde weerstand. En de anders ongevaarlijke stammen kunnen op bepaalde pláátsen in ons lichaam toch gevaarlijk zijn: als er poepbacteriën in je urinebuis komen, kan dat een blaasontsteking veroorzaken. Zeker bij vrouwen is dat risico aanwezig, omdat die een kortere urinebuis hebben. Daarom wordt ook altijd aangeraden om van voor naar achter af te vegen na de ontlasting en om na de seks goed uit te plassen. Ook bij besmetting tijdens een operatie of een perforatie van de darm waardoor darminhoud in de buikholte loopt, kunnen ernstige infecties ontstaan.

Met 40 graden dood je inderdaad de meeste bacteriën niet. Daarvoor zul je af en toe wat heter moeten wassen. Maar er is ook geen reden om er al te krampachtig over te doen. Feit is dat deze bacteriën veel voorkomen in ons eigen lichaam én onze omgeving, en feit is ook dat we er zelden ziek van worden. Goed je handen wassen na het toiletgebruik en misschien nog belangrijker vóór het (klaarmaken van) eten én zorgvuldig omgaan met rauw vlees is in een normaal huishouden voldoende.

Mocht je in een ziekenhuis of zorginstelling werken, zeker als je regelmatig mensen helpt met verschonen of de toiletgang, dan is extra hygiëne aan te raden. Uniformjasjes kunnen veelal op 90 graden gewassen worden en er staat desinfect op elke kamer. Vooral voor patiënten met een verminderde weerstand zijn deze maatregelen belangrijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.