Waarom heb je meestal door dat iemand naar je kijkt?

Ik zit dan bijvoorbeeld gewoon te eten en dan kijk ik naar een persoon, blijkt dat diegene al lang aan het kijken is naar me. Of iemand roept je en ik hoor het dan niet maar een of ander manier reageer je er wel op. Mijn vraag is hoe het komt, dat je onbewust doorhebt dat iemand naar je staart!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weet je nou of dat meestal zo is? De keren dat je het niet in de gaten had, zijn misschien wel veel talrijker.
Castle
9 jaar geleden
Er zijn zelfs onderzoeken naar gedaan:
http://www.csicop.org/si/show/can_we_tell_when_someone_is_staring_at_us/ het is moeilijk aan te tonen en soms voel je mensen naar je kijken. Vaak ook niet. Ik denk wel dat er situaties zijn waarbij je het voelt. Een soort extra zintuig. Echter echt aan te tonen is het niet.
Antoni
9 jaar geleden
De keren dat iemand werkelijk naar je kijkt als je dat denkt, onthoud je veel beter dan de keren dat dat niet zo is. Die momenten zijn namelijk bijzonder. Zo kan je gaan denke dat de mens een bijzondere "gave" daarvoor heeft, maar dat is niet zo.
Antoni
9 jaar geleden
Correctie: "denke" = "denken".

Antwoorden (1)

Er zijn vier mogelijkheden:
1.  Iemand kijkt naar jou. Jij kijkt naar die persoon en merkt dat die persoon naar jou aan het kijken was.
2.  Iemand kijkt naar jou. Jij merkt daar niets van.
3.  Iemand kijkt niet naar jou. Jij kijkt naar die persoon en merkt dat die persoon niet naar jou kijkt.
4.  Iemand kijkt niet naar jou. Jij merkt daar niets van.

Bij mogelijkheid 1 zie jij dat die persoon naar jou aan het kijken was. Dit valt jou enorm op, dus dat onthoud je.

Mogelijkheid 2 zul jij nooit opmerken. In jouw persoonlijke beleving bestaat die mogelijkheid dus niet.

Mogelijkheid 3 merk je wel, maar je vindt het niet opvallend. Je zult al die keren waarin mogelijkheid 3 zich voordoet dus vrijwel direct vergeten.

Mogelijkheid 4 is net als mogelijkheid 2: jij zult dit nooit opmerken.

Neem je het bovenstaande nu samen, dan valt alleen mogelijkheid 1 jou op. De overige mogelijkheden komen wellicht zelfs veel vaker voor, maar jij merkt daar niets van. Daardoor LIJKT het alsof je doorhebt dat iemand naar je kijkt, terwijl dat niet het geval is.

Cryofiel
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Plus van mij.
Heel heldere uitleg.