Wie is een goede huisarts?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Algemeen of specifiek, wil je namen of wil je weten waar een goede huisarts aan moet voldoen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, die van mij !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed,dat je bedoelt:Wat is een goede huisarts.

Antwoorden (8)

Je zou je oor eens te luister kunnen leggen in de buurt of op je werk. Probleem is wel, dat niet elke huisarts nog nieuwe patienten opneemt. Sommigen zitten al vol. Je zult het dan moeten doen, waar je nog wel als patient terecht kunt. Wat scheelt is dat de meeste mensen toch niet zo vaak een bezoek aan de huisarts brengen. Maakt dan niet zo veel uit hoe prettig een huisarts is, als hij maar iets van de geneeskunde weet en volgens mij weten ze dat allemaal wel. Opleidingsniveau in Nederland is namelijk hoog.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Een goede huisarts stelt goede diagnoses. Veel keus heb je overigens niet want de huisarts is verplicht je binnen zoveel minuten te kunnen bezoeken. Maak eerst dus een overzicht van alle huisartsen die in aanmerking komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de een een goede huisarts vind, vind de ander maar nix. Daarnaast vraag je "wie", maar ik weet niet eens waar je woont. Dat maakt het lastig de vraag te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen vinden een goede huisarts, een huisarts die je serieus neemt, die aandacht voor je heeft en dus niet laat blijken dat hij haast heeft en je ingeplande tijd bijna op is, je problemen of vragen met aandacht behandeld en daadwerkelijk oplossingen heeft gegeven die hebben geholpen. Uiteraard is het ook ontzettend belangrijk om je vertrouwt te kunnen voelen bij je huisarts, omdat je je soms letterlijk toch bloot zal moeten geven.

Maar zoiets is natuurlijk volkomen persoonlijk. Voor de ene is een bepaalde huisarts een engerd, terwijl de andere zich er volkomen vertrouwt bij voelt.

Om erachter te komen wat voor jóú wellicht een goede huisarts kan zijn, zul je eerst eens een lijstje moeten maken van de huisartsen bij jou in de buurt.
Vervolgens kun je er misschien ervaringen van anderen over op internet vinden en uiteraard kun je rondvragen in de buurt. Tenslotte is het alleen nog een kwestie van proberen; ga eens op gesprek en kijk wat je ervan vind.
Mocht je van mening veranderen, kun je altijd nog wisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar je woont. Net zoals anderen dat ook al gezegd hebben kan je dan geen naam verwachten.
Waaraan voldoet een goede huisarts:
Die luistert naar je klachten (heeft ie maar 5 minuten voor trouwens) en neemt je opmerkingen serieus. Dat garandeert overigens NIET dat ie geen fouten kan maken.
Als je een huisarts zoekt zul je ontdekken dat de artsen met de beste naam in je buurt waarschijnlijk geen nieuwe patienten meer opnemen...want daar willen nou juist de meesten bij ingeschreven worden.

Ik vind overigens de manier van communiceren minder belangrijk dan de inhoud van de communicatie...anderen denken daar soms anders over....liever bot en helder dan heel voorzichtig en dan daarna nog steeds niet weten wat het precies is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede huisarts is iemand die zich constant op de hoogte houdt van allerlei medische ontwikkelingen, die ook wat weet van de menselijke psyche, die goed luistert en je serieus neemt. Die goede uitleg geeft en de tijd voor je neemt. Die niet ver van je afstaat en waar je gewoon alles aan kunt vragen. Bij mijn huisarts ga ik altijd zo zitten dat ik met hem mee kan kijken op zijn computer en hij vind dit prima, want mijn medisch dossier is niet geheim voor mij als patient. Ik wil ook altijd op de hoogte zijn en hij stelt me op de hoogte en op mijn gemak. Hij moet wel eerlijk zijn en invoelzaam. Ik weet niet wie een goede huisarts is, wel de mijne, maar ik weet wel wat een goede huisarts maakt.
amc
14 jaar geleden
De huisarts die zijn tijd neemt om naar de mens te luisteren en niet allen zijn stethoscoop gebruikt en wat met latijnse termen goochelt :kortom de gezonde verstand arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naar mijn bescheiden mening is een goede huisarts iemand die :

- naar je luistert
- je aankijkt terwijl je praat
- niet steeds op zijn klokje kijkt of de tijd al om is
- doorvraagt als iets niet duidelijk is
- niet gelijk met het receptenboekje klaarzit
- controle uitoefend of je niet te lang bepaalde medicatie
doorslikt
- controleerd of de medicatie wel het werk doet waar hij
voor voorgeschreven is of dat je misschien iets anders
moet proberen dat wel het gewenste effect heeft
- durft te zeggen als hij geen diagnose kan stellen
omdat hij het niet weet ( hij is ook god niet)
- en je dus door gaat verwijzen naar een collega of
specialist.