Kan ik een tegemoetkoming krijgen na onhandige doorverwijzing van huisarts naar ziekenhuis?

Ik ben een paar maand geleden, op een zondag, naar de huisartsenpost gegaan omdat een piercing was gaan ontsteken. Na wat gepruts aan mijn pijnlijke oor werd ik doorverwezen naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis, omdat ze zeiden dat ze het goeie gereedschap niet hadden om het zelf te doen.
Uiteindelijk is de piercing in het ziekenhuis in 2 minuten tijd los geknipt en ontsmet.

Ik kreeg hier een rekening voor van 485 euro, waar ik als student nogal van schrik. Ten eerste is dat me nooit verteld dat de kosten zo hoog waren (al hoewel ik dat wel had kunnen weten) en ten tweede weet ik bijna zeker dat een huisartsenpost wel een kniptang in huis heeft en dus hier totaal niet aan hebben gedacht. Terwijl de huisartsenpost dit dus best zelf had gekund, zit ik nu met een rekening die ik in veel termijnen zou moeten betalen..

Kan ik hier ook een soort van tegemoetkoming voor krijgen door bijvoorbeeld een klacht in te dienen bij de huisartsenpost? En hoe zou ik het moeten aanpakken om dit voor elkaar te krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
ronron1212
9 jaar geleden
nee dat kun je niet mogelijk krijg je nog een klein beetje van je zorgverzekering minus je eigenrisico,

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. Je bent zelf naar de huisartsenpost gegaan en bent zelf akkoord gegaan met een verwijzing naar de spoedeisende hulp. Als je vond dat dit probleem ook op de huisartsenpost opgelost kon worden, had je daar op dat moment op aan moeten dringen. Een dienstdoende huisarts weet bovendien niet dat jij je eigen risico nog niet hebt betaald voor dit jaar en onder wat voor DBC deze klacht in het ziekenhuis behandeld zal worden. Je kunt dus niet de huisarts aansprakelijk stellen voor zoiets: die heeft waarschijnlijk gedaan wat hem of haar op dat moment het beste leek voor jou; en zo te horen ben je daarna ook prima geholpen op de SEH. Op zich is er niets mis met de zorg die jou gegeven is, al zou het best kunnen dat je gelijk hebt en dat dit ook door de huisarts afgehandeld had kunnen worden. Als je daar dus op dat moment op had aangedrongen en had uitgelegd dat je je eigen risico nog niet betaald had en de verwijzing je dus veel geld zou gaan kosten, dan heb je best kans dat ze met je mee hadden willen zoeken naar een andere oplossing. Maar achteraf kun je daar niet over klagen. Ja: het kán natuurlijk wel, maar is naar mijn mening niet terecht.

Het verplichte eigen risico voor 2014 is 360 euro. Ik ga er vanuit dat het de meeste mensen wel bekend is dat je bij een ziekenhuisbezoek in principe dat eigen risico kwijt bent. Ga je naar de SEH dan loopt een beetje chirurgische DBC in elk geval in de drie cijfers. Hoewel je daar niets aan kunt doen als je al kotsend en kreunend na een aanrijding binnengebracht wordt, ben je daar toch zelf bij: je vraagt zelf om medische hulp: die krijg je ook. Ik moest eens naar de SEH na een schouderluxatie die de dienstdoende huisarts al terug had gezet, omdat ze op de post geen fatsoenlijke sling hadden. Ook erg onhandig, maar ik kan wel bevestigen dat ze soms vrij basale dingen soms niet hebben.

Als jij meer moet betalen dan 360 euro, heb je daarbij ook een vrijwillig verhoogd eigen risico genomen. Dat kan prima als je bijna nooit iets hebt, maar alleen als je die 800 euro die je dan betaalt áls je een keer iets hebt, ook daadwerkelijk HEBT. Heb je dat niet, dan moet je geen hoog eigen risico nemen.

Ik begrijp heus dat het enorm balen is als je ineens zo'n bedrag voor je krijgt, en dat bedrag voor het doorknippen van een ringetje vind ik ook wel heel veel. Ik hoop dat je van je verzekeraar in termijnen mag betalen. Maar je kunt NIET deze kosten verhalen op de huisarts(enpost); dat zou niet terecht zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was erg rustig en 2 artsen hebben zitten pielen. Maar inderdaad. Ze hebben wel de zorg gegeven die ik op dat moment nodig had: die piercing moest eruit. Die rekening was 485 euro, maar er was een gedeelte vergoed. (heb ik vergeten te melden) ik moest 360 eigen risico betalen, ik had nog niks verbruikt. Maar bedankt voor de gedetailleerde en heldere uitleg!

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan je niet om de simpele reden dat de doorverwijzing zo te lezen terecht is geweest.
Op de huisartsenpost hebben ze nog geprobeerd de piercing te verwijderen; dat lukte schijnbaar niet. Zo'n kniptang behoort niet tot het normale instrumentarium van de huisartsenpost. Dat ze die niet gebruikten komt dus niet doordat de huisarts er niet aan dacht; hij was hoogstwaarschijnlijk gewoon niet aanwezig.
Dan blijft een doorverwijzing naar een plek met meer mogelijkheden (doorgaans de SEH) als enige logische keuze over.