2 klein bultjes op arm opgelopen op een afgelegen resort in curacao. kans op dengue?

Ik zit nu dagen op curacao in een resort op een 6 kilometer van de bewoonde wereld. nu heb ik ontdekt dat ik 2 bultjes op mijn arm heb het lijken wel muggenbulten ze jeukte maar 2 keer een heel klein beetje. Is er een kans dat ik Door de tijgermug gestoken ben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag hopen dat op jouw resort een medische hulppost aanwezig is om dit in eerste instantie te laten beoordelen.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/D/Dengue
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kans is er altijd. Maar niet iedere muggenbult leidt gelijk tot dengue. Dengue komt voornamelijk in steden voor en zolang je niet ziek bent is er niets aan de hand. Zie ook http://www.vaccinatiesopreis.nl/dengue/. Ik zou me niet te druk maken.

Antwoorden (2)

Na besmetting met het virus kan het twee tot veertien dagen duren voordat u ziek wordt. Let op de symptomen van de knokkelkoorts. U krijgt plotseling koorts met koude rillingen. Het gaat gepaard met met heftige hoofdpijn en pijn achter de ogen. Uw hele lichaam kan dan pijn doen, inclusief uw spieren, botten en gewrichten. Opvallend is de huiduitslag op borst, armen, benen en gezicht. Er kunnen ook andere indicaties zijn, zoals hoesten, keelpijn, buikpijn, braken en verandering van smaak. Tot slot kunnen er meerdere koorts perioden zijn. Net als u denkt te zijn genezen, keert de zeer vervelende huiduitslag terug.

In een klein aantal gevallen verloopt de ziekte veel ernstiger. Na de tweede tot vijfde dag ontstaan dan puntvormige donkerrode vlekken op de huid, neusbloedingen en tandvlees bloedingen. Dit kan leiden tot shock, bewusteloosheid en zelfs de dood. Deze vorm heet dengue hemorragische koorts, DHF. De shock heet dengue shock syndroom, DSS. Tijdige opname in een ziekenhuis is dan noodzakelijk, want de kans of sterft eis meer dan 10 procent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans is aanwezig, maar lang niet alle muggen op Curaçao zijn tijgermuggen en lang niet elke tijgermug is besmet met Dengue. De kans is vrij klein, dus. En dan nog: bij de ene persoon uit Dengue zich als een griepje, de ander is er erg ziek van.