Nee, dat hoeft niet. Wel als die persoon de nummers onthoudt door die in gedachten te zien staan. Dan is het wel fotografisch. Maar er zijn ook andere manieren om nummers te onthouden, zoals ezelsbruggetjes.
Amadea
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Of fonetisch.
Of als beweging (telefoonnummer).
Hij heeft dan vooral een GOED geheugen - en vermoedelijk ook een grote interesse op dat gebied, want dat maakt het makkelijker om iets aan te leren.

Dat kan zijn fotografisch geheugen zijn - waarin hij de teksten / nummers als het ware voor hem ziet (in beelden of woorden) en die makkelijk weer kan reproduceren. Je onthoud wat je ZIET.
Meer waarschijnlijk is het een goed auditief geheugen - waarbij je reeksen klanken, woorden, cijfers etc. goed onthoudt en kunt reproduceren. Je onthoudt wat je HOORT.

Afhankelijk van of je liedjes/teksten of (telefoon)nummers bedoelt (want dat is niet duidelijk uit je vraag) kunnen beide een rol spelen. Bij beiden echter speelt vooral het auditief geheugen een grote rol. Bij teksten wordt je daarbij nog extra geholpen door het ritme / de melodie van een tekst, die de herinnering ondersteunen. (Daarom is iets op rijm makkelijker letterlijk te onthouden, voor iedereen eigenlijk). En sommige mensen vinden makkelijk een ' ritme' in een lange rij cijfers, of onthouden ze in kleine groepjes, waardoor je zie eenvoudig kunnen onthouden.

Natuurlijk onthouden we ook nog andere sensorische indrukken zoals geuren, wat we voelen (fysiek en emotioneel) en wat we proeven. We gebruiken alle middelen om herinneringen in ons geheugen op te slaan en weer naar boven te halen. Maar niet allemaal in even sterke mate. Echt veel invloed heb je er niet op, maar zoals met alles kun je specifieke geheugen-gebieden wel trainen.

Sommige mensen hebben een beter fotografisch geheugen, anderen een beter auditief geheugen. Dat bepaalt voor een groot deel hoe we leren. Ik kan niet jou hoofd kijken, maar wel in mijn eigen. En als ik probeer me lange reeksen cijfers te herinneren (banknummers, sofinummers, telefoonnummers) zie ik inderdaad 'plaatjes' van kleine groepjes cijfers voor me. En als ik een liedje of gedicht uit mijn hoofd haal, zie ik de tekst keurig onder elkaar getypt in mijn hoofd. Dikke kans dus dat ik vooral een fotografisch geheugen heb. Maar als ik probeer een melodie (zonder tekst) te herinneren, of me de geur van een gerecht of kruid probeer in te 'beelden' , zie ik daar weer geen beelden bij; dat loopt langs andere 'paadjes' .

Als je dus wilt weten of je of je de nummers auditief of visueel opslaat, moet je het gewoon even heel bewust uitproberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
flyingcrow
9 jaar geleden
+ interessant antwoord!