Buikgriep, wat kan ik eten en wat niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat je beter niet kan eten en drinken: -Alcohol -Zuivel -Cafeïne -Erg zure dranken -Volkoren brood -Allerhande fruit en rauwe groenten -Snoep Wat je beter wel kan eten en drinken: -Zoveel mogelijk vocht innemen(water, bouillon, soep) -Cola(met mate) -Zoute chips(met mate) -Wit brood/witte rijst -Gekookte groenten -Mager vlees

Veel drinken, twee tot drie liter per dag, om uitdroging te voorkomen. Zeker als u ook over moet geven is het aanvullen van vocht extra belangrijk. Als u het in kleine hoeveelheden tegelijk drinkt, verdraagt u het waarschijnlijk beter. Geschikte dranken zijn (drink ze niet ijskoud of erg warm): water zonder prik, thee, bouillon (zelfgetrokken of van een blokje of poeder). Gebruik liever geen vruchtensappen omdat deze suikers bevatten die diarree kunnen verergeren. Gebruik daarom ook geen suikervrije producten die gezoet zijn met sorbitol. In het begin kunt u beter geen melk en melkproducten gebruiken. Wordt de diarree erger door het gebruik van melk(producten), dan hebt u misschien (tijdelijke) lactose-intolerantie. Eet de voeding waar u zin in hebt en die u goed bevalt. Iedere keer dat er vocht of voeding in uw maag komt, kan dit een prikkeling van uw darmen veroorzaken waardoor u weer aandrang krijgt om te poepen. Het is geen teken dat u het daarom niet moet eten of drinken. Blijf eten en drinken. Iedere keer krijgt uw lichaam toch weer een klein beetje broodnodige voedingsstoffen binnen waardoor u zich uiteindelijk beter zult voelen. Eet bij voorkeur bruin brood als u brood wilt eten. In bruin brood zitten vezels. Vezels zijn onmisbaar omdat zij vocht kunnen binden waardoor de ontlasting minder dun wordt. Hetzelfde geldt voor vezels uit groente en fruit. Eet daarom ook gerust groente en fruit als u diarree hebt. Er is één uitzondering: pruimen. Pruimen bevatten naast vezels ook fenylsateïne. Dat is een stof die laxerend kan werken. ORS is een oplossing als je aan het uitdrogen bent, in normale omstandigheden is dit te vervangen door bouillon en iets suiker houdend. Achterhaalde voedingsadviezen bij diarree Vroeger beweerde men dat de volgende producten 'stoppend' zouden werken: geraspte appel, banaan, bosbessensap, kaneel, rijst(water) en worteltjes. Maar deze adviezen zijn nooit bewezen. Integendeel: sommige adviezen kunnen juist averechts werken. Vroeger werd geadviseerd witte broodsoorten te eten. Reden daarvoor was dat bruin brood vezels bevat. Nu is bekend dat vezels juist goed zijn bij diarree. Vezels binden vocht, waardoor de ontlasting minder dun wordt. Voorkomen van diarree Als u diarree hebt, kunt u anderen besmetten via ontlasting en speeksel. Was uw handen daarom goed met water en zeep na toiletbezoek. Let extra op de hygiëne bij het klaarmaken van voeding en was gebruikte materialen en borden goed af, naspoelen met water.

Bronnen:
https://www.gezondvgz.nl/%7B0a18f5f8-ff58-...

Wel eten en drinken: verdunde rode wijn, gebotteld mineraalwater (met of zonder prik lijkt weinig uit te maken, er zijn felle voor- en tegenstanders van koolzuurhoudende dranken). Slappe thee, cola limonade en andere frisdranken (en ook alcoholvrij bier) zijn goed, liever niet met suiker daarin, omdat bij veel mensen suiker laxerend werkt en dat wil je nu even niet. Zelf heb ik goede ervaringen met een mix van een kwart rode wijn en drie kwart bruisend mineraalwater. daarnaast: kippensoep, waarvan de stukjes kip goed klein gesneden zijn. Heb je geen last van misselijkheid, eet dan (rijpe) bananen, rijstwafels en als je er trek in hebt wit brood, matzes e.d. Tucjes e.d. zijn niet slecht want ze vullen wat zout aan. Heb je wel last van misselijkheid, dan zul je -- hoe misselijk je ook bent -- moeten proberen te blijven drinken, anders droog je uit. Koop ORS bij de apotheek of drogist, hiervan maak je een oplossing in water en drink je dit dan vul je zouten en mineralen aan. Niet eten en drinken: snoep en alles waar veel suiker in zit; erg zoute dingen; rauwe groenten; alle soorten kool, alle soorten peulvruchten; ongeschild fruit; erg vezelrijk voedsel (dat prikkelt de darmen) en koffie (idem). Ook geen sterkedrank. In veel gevallen is buikgriep geen griep, d.w.z. het is geen influenza maar een maag- of darminfectie, of beide, veroorzaakt door virussen en/of bacterien die je samen met je voeding of dranken naar binnen krijgt. Die hoeven niet perse in je voeding of drank te zitten, maar je kunt ze ook wel binnen krijgen doordat je je handen niet/slecht wast, of in aanraking bent gekomen met een besmettingsbron. Is jouw buikgriep een echte influenza dan heb je naast buikklachten ook hoofdpijn, spierpijn en hoesten. Bij echte influenza is je eten niet zo van invloed, zo lang het maar licht verteerbaar is. Ook hierbij veel drinken. Je kunt in beide gevallen flinke koorts hebben, is die 40 graden of meer ga dan naar de dokter.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Buikgriep
http://nl.wikipedia.org/wiki/Griep
http://www.smulweb.nl/artikelen/139262/Oma...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100