Aangeleerd, maar ook aangeboren. Veruit de meeste mensen raken niet verslaafd, ze kunnen er mee ophouden wanneer ze willen. Andere mensen hebben een aanleg voor verslaving, in hun hersenen is dat niet goed geregeld. Ze drinken alcohol, ze drinken veel alcohol en merken opeens dat ze er niet meer van afkomen. Dat zijn de ware alcoholisten. De neiging tot verslaving zit in de genen. De verslaving zelf bouw je op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je korte en heldere antwoord

Andere antwoorden (6)

Het is net als roken, een aangeleerde verslaving. Je begint met 1, en dat bevalt zo goed dat je nog 1 neemt ,en nog 1, en nog 1 enz. Na verloop van tijd wil je niet meer zonder, en dan spreken we van een verslaving.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je denkt, dat je aan iets verslaafd bent als je niet meer zonder 'wilt', heb je er geen idee van, wat een verslaving inhoudt....ga maar eens kijken in een afkickcentrum, als je wilt zien, hoe een verslaving werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, die reactie voelt negatief zeg.. Rustig aan!
jc54
14 jaar geleden
@nieuwsgierig; Het kan natuurlijk altijd erger, in jou geval als je niet zonder KUNT. Ik vind een beginnende verslaving al meer dan erg genoeg, en wil hier niet het meest negatieve beeld oproepen. Maar, ik kan me wel voorstellen, dat er mensen zijn, die iets dergelijks in hun (in)direkte omgeving meemaken, de meest gruwelijke beelden voor ogen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet zonder 'willen' - dan spreek je niet van een verslaving, en de vraag is : hoe ontstaat alcoholisme?
Een alcoholist is niet iemand, die niet zonder een drankje wil, maar waar maar één ding belangrijk is : drank. Baan, vrienden, kinderen, partner wordt allemaal volledig ondergeschikt aan de noodzaak te drinken.
en dat is geen negatieve reactie, dat is de waarheid kennen.
Het kan aangeboren zijn dat je verslavingsgevoelig bent. Maar het kan ook meespelen dat je door je opvoeding alcoholgebruik heel normaal vindt. En ook later kan je het door je omgeving aanleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaken van alcoholisme en verslaving in het algemeen zijn niet precies bekend. Inzicht in de
achtergronden van verslaving komt voort uit gegevens over mensen die al verslaafd zijn. Men denkt dat men daarom nooit tot een enigszins volledig beeld hiervan zal komen.
Enkele factoren die, meestal in combinatie, waarschijnlijk een rol spelen bij het ontstaan van alcoholisme zijn.
· Het consumptieniveau; hoe meer er in een land gedronken wordt, hoe meer mensen verslaafd raken.
· Mensen die vaak gespannen zijn en niet geleerd hebben deze spanningen goed af te reageren, raken relatief vaker afhankelijk van drank.
· Het ontbreken van een goede opvoedingssituatie heeft bij veel mensen met alcoholproblemen een grote rol gespeeld. Alcoholisten hebben 6x zo vaak een aan alcohol verslaafd familielid als niet-alcoholist. En kinderen van aan alcohol verslaafde ouders raken 4x zo vaak zelf ook verslaafd als kinderen van niet verslaafde ouders.
· Maatschappelijke factoren, bijvoorbeeld werkloosheid, slechte huisvesting, discriminatie.
- Gedragsproblemen en slechte schoolprestaties die de kans vergroten dat de jongere zijn heil zoekt bij leeftijdsgenoten die neigen tot misbruik en/of crimineel gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij je controle over je zelf kwijtraakt :
Het begint onschuldig met een glas en in verloop van tijd gebruik je meer : het kan zijn door problemen of door een onrustig en onstabiel leven of door grote huiselijke problemen zijn .
En dan kom je op een punt dat je niet meer zonder alcohol kunt .
En als je dan wilt afkicken dan sla je wel de goeie weg in maar ook een hele moeilijke weg .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een alcoholverslaving ontstaat niet zomaar, het is een geleidelijk proces. De volgende factoren hebben invloed op het ontstaan van een alcoholverslaving:

•erfelijkheid: net als alle andere verslavingen is een verslaving aan alcohol deels erfelijk bepaald. Als een van je ouders een alcoholverslaving heeft, dan heb je zelf een grotere kans om ook verslaafd te raken
•sociale acceptatie: veel mensen drinken teveel alcohol zonder dat het hun leven ontwricht, door deze sociale acceptatie wordt je niet zo snel teruggefloten bij teveel drinken
•problemen: veel mensen drinken hun problemen weg
Vaak ontstaat er een soort vicieuze cirkel, iemand heeft problemen, gaat drinken en raakt daardoor juist verder in de problemen, enz.

Hoeveel is teveel?
Voor vrouwen is meer dan 10 glazen alcohol per week teveel. Ook wordt er teveel gedronken wanneer er niet meer dan 1 alcoholvrije dag per week is. Dit is dus maximaal ongeveer 2 glazen per dag.

Voor mannen is meer dan 15 glazen alcohol per week teveel. Ook bij mannen geldt dat er meer dan 1 alcoholvrije dag per week moet zijn. Dit is dus maximaal 3 glazen per dag.

Er wordt ook teveel alcohol gedronken als iemand er lichamelijke of geestelijke klachten van ondervindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees meer hierover op onderstaande site:

http://artikelen.foobie.nl/gezondheid/alles-over-alcoholverslaving/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcoholisme is een verslavingsziekte die veroorzaakt dat de lijder eraan zoveel alcoholhoudende drank drinkt dat zijn of haar gezondheid, werk of sociaal leven daaronder te lijden hebben.

Alcoholisme kan gezien worden als een progressieve aandoening die meestal geleidelijk ontstaat. Men begint met af-en-toe een drankje voor de gezelligheid, na verloop van tijd neemt de frequentie van die drinkmomenten toe en uiteindelijk komt de persoon in kwestie (of diens omgeving) tot de ontdekking dat men niet (of minder goed) meer kan functioneren zonder gedronken te hebben. Gedragingen worden in steeds sterkere mate door de drank beïnvloed, en kunnen leiden tot onder meer plichtsverzuim, verwaarlozing, ruzie en geheugenstoornissen.