Hoe kan ik mijn stemgeluid in volume doen toenemen?

Ik pas niet in deze luidruchtige maatschappij met mn zachte stem en bescheiden houding, zo kan ik inmiddels (na 18 jaar) met reële voorbeelden concluderen. Klinkt misschien stom, maar het werkt wel zo: ik moet mij aanpassen om gehoord en gezien te kunnen worden.

Heeft iemand tips waar je je stemgeluid mee kunt verbeteren?

Toegevoegd na 13 seconden:
*kortom: harder praten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Te zacht spreken kan heel vervelend zijn. Mensen kunnen je niet verstaan en zullen snel minder moeite doen om je te kunnen verstaan.

Het komt geregeld voor dat mensen die een zachte stem hebben, hun stem gaan forceren om toch maar gehoord te worden. Hierdoor kan de kwaliteit van de stem veranderen.

Ook komt het voor dat iemand die zacht spreekt zich juist terugtrekt en de kans van spreken aan zich voorbij laat gaan. Gevoelens van verminderd zelfvertrouwen spelen hier vaak een rol.

Het kan handig zijn om je stem op te nemen, zodat je het later terug kunt luisteren. Dit kan confronterend zijn, maar
het is de enige manier om objectief je stemgedrag te beoordelen.

Neem jezelf op terwijl je een tekst op een normale manier voorleest. Luister het daarna af zonder de tekst erbij te houden. Kun je alles verstaan wat je zei? Doe de oefening hierna nog een keer, maar dan heel overdreven. Luister de band af en beluister het verschil.

Een paar sessies met een logopedist kunnen een wereld van verschil voor je maken.

Dik kans trouwens dat naarmate je stem in volume toeneemt je zelfvertrouwen evenredig groeit.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marie Anne... je hebt echt teveel zinnigs te vertellen om niet gehoord te worden.
Er zijn er zat die van mijn part wat minder mogen schreeuwen en wat meer mogen fluisteren. Maar daar ben jij er niet een van! Ik hoor je graag :) Dus meid, doe er wat mee.

Andere antwoorden (9)

het kan een vorm van onzekerheid zijn je niet goed durft te laten horen, ik zeg niet dat je het bent maar het zou een reden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem zangles en volg toneellessen. Daar leer je dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het heeft met ademsteun te maken. Je moet zoveel mogelijk stem naar buiten brengen met zo min mogelijk adem. Moeilijk uit te leggen.
Als je zingt of een blaasinstrument gebruikt dan moet je d.m.v. je middenrif, door dit vast te zetten, je adem omhoog duwen. Dan krijg je veel volume in je stem of instrument. Probeer maar. Zeg een lange klinker, of zing hem en laat daarbij veel adem verloren gaan. Je stem klinkt vaag. Doe het zelfde met zo min mogelijk adem. Duw de toon als het ware naar de hoek van een kamer. Je zal zien dat je stem veel veder draagt.

Je kunt eventueel hulp vragen van een logopedist. Ook al is je stem nu zacht, het kan echt verbeteren, zodat ook jij te horen bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft weinig met stemgeluid te maken. Het gaat erom of je overtuigd bent van wat je zegt. Mensen die wat onzeker zijn, worden niet of nauwelijks gehoord.

Een cursus praten in het openbaar kan helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cursus stemvorming doet wonderen! En het is nog leuk om te doen, ook.
Het is inderdaad een kwestie van ademsteun en je stembanden goed gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hard praten hoeft niet, maar wel goed articuleren, en niet snel praten. Mensen goed aankijken als je spreekt.
Inderdaad zou een cursus spreken in het openbaar je kunnen helpen.
En er zelf van overtuigd zijn, dat je iets zinnigs hebt bij te dragen.
De laatste spreker met naam tegenspreken, B.v. nou Jan, daar denk ik heel anders over... (kijk hem aan).
Flink oefenen want het lukt niet van de ene dag op de andere. En als het niet onmiddellijk lukt, niet erg, geen mens die het merkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wou bijna dezelfde vraag stellen en toen kwam ik de jouwe tegen..wat bij mij wel eens helpt is doen alsof die mensen waar ik tegen praat veel verder weg staan,en ik ga wat rechterop staan of zitten zodat er wat meer lucht in m'n longen kan.t helpt wel goed,maar ik moet er wel steeds aan denken.en er zijn dagen dat ik niet lekker in m'n vel zit en dan merk ik toch dat t me meer moeite kost.maar dan helpt t toch om dit toe te passen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* Praat iets lager dan je gewend bent.
* Haal met je buik adem voor je gaat praten
* laat geen onnodige adem ontsnappen maar zet alles om in stem.
* Bij het oefenen leerde de logopediste mij altijd om tijdens het praten mijn hand op mijn keel te leggen op de plaats waar je nek aan je romp vast zit, hoe meer je het daar voelt trillen hoe beter je het doet.
* en het is ook een beetje lef hebben,... gehoord durven worden...
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hai, ik heb precies hetzelfde probleem! Wat mij werd verteld is dat je goed moet Letten op je ademhaling, adem met je buik en niet met je borstkas! Probeer de kracht om hard te praten uit je buikademhaling te halen. Verder kan je de klank versterken Door te resoneren, oftewel, je laat de lucht waarop je praat meetrillen waardoor het geluid harder klinkt. Dit moet je echt oefenen, dus ik zou op Internet oefeningen ervoor opzoeken of naar een logopedist gaan.