Waarom duurt wachten lang?

Wachten op een huis, bij de kassa, voor de toilet op een festival, et cetera, lijkt vaak langer te duren op het moment dan achteraf. Waarom lijkt en is wachten zo lang?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Wachten lijkt lang.

Tijd is een relatief begrip.
Het lijkt hard te gaan als je het naar je zin hebt en dus niet wilt dat de tijd voorbij gaat, en het lijkt langzaam te gaan als je iets doet wat vervelend is en wilt dat het gauw voorbij is.

Maar wat is dan de "echte" tijd? Gaat die langzaam of snel, of er tussenin? Het antwoord is dat er geen "echte" tijd is. Tijd bestaat alleen in onze gedachten.

Door tijdens het wachten iets te doen wat je wel leuk vind, zodat je daardoor niet op de tijd gefocust bent, kun je zorgen dat het in gedachten wat sneller gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

wachten duurt lang omdat je je op iets verheugd waardoor de tijd langer lijkt te duren.

Als je iets doet wat je leuk vindt houd je de tijd niet in de gaten en lijkt het alsof 1 minuut 1 seconde duurt.
Ik ken het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij lijkt t wachten gewoon langer te duren omdat je iets wil gaan doen, maar je word afgeremd door mensen of dingen waar je in die situatie min of meer verplicht afhankelijk van bent. en dat word niet als prettig ervaren ofzo.

(ik heb geen andere antwoorden gelezen dus mijn excuses als dit antwoord dubbel op is)

Toegevoegd na 4 uur:
je tijdsgevoel) word dus "vooruitgestuwd"
door wil(skracht)
en afgeremd door "(verplichte) afhankelijkhed" en dus tegewerking van je wilskracht is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wachten duurt zo lang omdat de dag al zo kort is om alle dingen die je wilt doen ook te kunnen doen. We komen altijd tijd te kort en vinden het zonde van de tijd om niets te doen, dus te moeten wachten. Je hebt het gevoel dat de klok maar doortikt en jij doet niks. Terwijl je nog zo veel te doen hebt. Hierdoor komt het dat veel mensen nog maar weinig geduld hebben en als je geen geduld hebt....
juist, dan duurt het wachten voor je gevoel erg lang!
amc
14 jaar geleden
In het simpel, omdat je niet bezig ben met iets. Als je dus wacht en niets doet gaat de tijd idd langzamer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je je dan bewust wordt/bent van de tijd. Tijd wordt bewust aan iets gekoppeld en gaat een grotere rol spelen. Of het nu iets leuks is waar je op wacht, of iets wat minder leuk is.

Vijf minuten zijn en blijven vijf minuten maar kunnen gevoelsmatig en om uiteenlopende redenen, zeer verschillend worden ervaren.