Ik betrap mezelf er vaak op, dat ik teveel eet, omdat ik het zonde vind om het weg te gooien. Hoe kan ik die gedachtes veranderen?

Ik schaam me hier wel voor. Maar aangezien hier alles anoniem gaat, durf ik het hier wel te vertellen. Namelijk: ik betrap mezelf er heel vaak op, dat ik veel te veel eet. Dit omdat ik het zonde vind om het weg te gooien. (Ik woon in een instelling, dus bij ons mag je haast niks tot de volgende dag bewaren). Ik denk dan aan het milieu, en aan de mensen die in andere landen honger lijden, terwijl wij hier alles weggooien enzo. Ik weet natuurlijk ook wel dat het oliedom is om dan zoveel te eten, maar ik kan dat soort gedachtes niet omzetten, niet veranderen. Weet iemand misschien een helpende gedachte op zo'n moment?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je in de instelling ook niet bepalen hoeveel er op je bord wordt geschept? Je zou misschien aan de leiding/de kok kunnen vragen om voor jou kleinere hoeveelheden op te scheppen op je bord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat snap ik. Maar die gedachte daarover, die wil ik veranderen... Alleen weet ik echt niet hoe dat moet.
Poet
9 jaar geleden
Als je boven je goede gewicht bent dan is alle vet en koolhydraat die je laat liggen pure winst.
Castle
9 jaar geleden
Dit doe ik ook altijd. Ik eet zelfs van mijn vriendin wat zij laat liggen. Ook omdat het zonde is. Zou ik ook mee moeten stoppen. + voor je vraag.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Waarom word er zo veel gekookt dan?
Mijn broer woonde ook in een instelling en daar bleef bijna nooit iets over. Maar ze hadden ook geen honger, er wss gewoon genoeg. Vind het belachelijk om elke dag te veel te koken en dan weg te gooien.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Overigens goed eten weg gooien IS ook zonde. Dus dat vind ik geen rare gedachte van je.

Het beste antwoord

Je gooit nu ook eten weg.
Je lichaam heeft dat voedsel niet nodig, dus het heeft geen zin het op te eten.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zit volgens mij inderdaad wel wat in, zo had ik het nog niet bekeken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag ik nog één vraag hierover stellen? Weet u misschien iets wat er dan wél mee zouden kunnen doen? (Bij ons aan de deur zit altijd een zwerfkat, aan wie wij altijd ons overgebleven vlees/vis geven. Maar die lust natuurlijk geen aardappels, rijst, of pasta. En ook geen (gekookte) groentes. De ongekookte groentes geef ik altijd aan mijn konijnen, maar die geef ik ook liever geen gekookte groentes. Dus wat zouden we daarmee kunnen doen)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kat eet veel, misschien ook wel rijst en pasta. Aardappels zijn trouwens niet goed voor een kat.
SimonV
9 jaar geleden
Misschien zou je een compostbak kunnen aanschaffen en de kliekjes daarin doen.
Compostering betekent het ontbinden van plantenresten en andere materialen uit de levende wereld, tot een substantie die rijk is aan voedingsstoffen waarmee kamerplanten, tuin- en landbouwgrond gevoed kunnen worden. Zie link: http://www.eminfo.nl/em-handboek-voor-scholen.pdf Het is overigens wel jammer dat je je schaamt voor je gedrag... Ik vind het geweldig dat je je druk maakt over het milieu en de arme mensen in de wereld!
Ritsuka
9 jaar geleden
kun je niet zorgen dat je kleinere porties krijgt?
Kristal
9 jaar geleden
Kort en doeltreffend antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterke gedachte! +

Andere antwoorden (1)

Wat een mooie gedachte zit er achter jouw teveel eten. Je bent een meelevend mens. Het is helaas wel een gedachte die niet goed voor jou is en die het milieu en de hongerige mensen niet helpt, jammer genoeg.
Je woont in een instelling zeg je, heb je al eens gevraagd wat ze met het overgebleven eten doen? (Je hoeft daarbij niets over je teveel eten te zeggen!) Want misschien komt het restant wel op een compost hoop, dan is die zorg voorbij. En als dat niet zo is, dan kan je ze vertellen dat jij je zorgen maakt over het milieu, misschien help je hen dan om erover na te denken om de restanten voedsel op een juiste manier te verwerken.
Helaas help je ook de hongerigen niet door teveel te eten... je gaat binnen ook geen 5 lagen kleding aandoen omdat er mensen zijn die buiten in de kou moeten slapen...
Maar misschien is het wel mogelijk het ongebruikte voedselrestant naar de Voedselbank te brengen. Op die manier kan het wel.
Mogelijk is het iets voor je om (vrijwilligers-) werk te gaan doen in die richting?
Ik hoop voor je dat je vanaf nu zonder schuldgevoel minder gaat eten en goed voor jezelf zorgt. Want eigenlijk wil je de wereld wat fijner en leefbaarder maken, dat is mooi! Maar door schuldgevoel maak je deze wereld niet lichter.
Als jij goed voor jezelf zorgt, lief bent voor jezelf en je fysiek, zorg je wel voor wat meer licht, en dat is wat we echt nodig hebben. ;-)
Kristal