Ik betrap mezelf er vaak op, dat ik teveel eet, omdat ik het zonde vind om het weg te gooien. Hoe kan ik die gedachtes veranderen?

Ik schaam me hier wel voor. Maar aangezien hier alles anoniem gaat, durf ik het hier wel te vertellen. Namelijk: ik betrap mezelf er heel vaak op, dat ik veel te veel eet. Dit omdat ik het zonde vind om het weg te gooien. (Ik woon in een instelling, dus bij ons mag je haast niks tot de volgende dag bewaren). Ik denk dan aan het milieu, en aan de mensen die in andere landen honger lijden, terwijl wij hier alles weggooien enzo. Ik weet natuurlijk ook wel dat het oliedom is om dan zoveel te eten, maar ik kan dat soort gedachtes niet omzetten, niet veranderen. Weet iemand misschien een helpende gedachte op zo'n moment?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je gooit nu ook eten weg. Je lichaam heeft dat voedsel niet nodig, dus het heeft geen zin het op te eten.

Wat een mooie gedachte zit er achter jouw teveel eten. Je bent een meelevend mens. Het is helaas wel een gedachte die niet goed voor jou is en die het milieu en de hongerige mensen niet helpt, jammer genoeg. Je woont in een instelling zeg je, heb je al eens gevraagd wat ze met het overgebleven eten doen? (Je hoeft daarbij niets over je teveel eten te zeggen!) Want misschien komt het restant wel op een compost hoop, dan is die zorg voorbij. En als dat niet zo is, dan kan je ze vertellen dat jij je zorgen maakt over het milieu, misschien help je hen dan om erover na te denken om de restanten voedsel op een juiste manier te verwerken. Helaas help je ook de hongerigen niet door teveel te eten... je gaat binnen ook geen 5 lagen kleding aandoen omdat er mensen zijn die buiten in de kou moeten slapen... Maar misschien is het wel mogelijk het ongebruikte voedselrestant naar de Voedselbank te brengen. Op die manier kan het wel. Mogelijk is het iets voor je om (vrijwilligers-) werk te gaan doen in die richting? Ik hoop voor je dat je vanaf nu zonder schuldgevoel minder gaat eten en goed voor jezelf zorgt. Want eigenlijk wil je de wereld wat fijner en leefbaarder maken, dat is mooi! Maar door schuldgevoel maak je deze wereld niet lichter. Als jij goed voor jezelf zorgt, lief bent voor jezelf en je fysiek, zorg je wel voor wat meer licht, en dat is wat we echt nodig hebben. ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100