Heeft het zin om zinkzalf met windels eromheen te doen op de stadaderen, die dikke, heeft dat een goed resultaat?

Zinkzalf op spataderen smeren

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Nee, dat zal weinig tot geen verschil geven. Mogelijk heb je jeuk of huidirritatie van de spataderen, dat zal wel verminderen door zinkzalf, het verbinden moet met een drukverband of steunkousen, deze moeten dan wel goed zijn aangebracht.
Wat je zelf kunt doen als je spataderen hebt: Lopen en bewegen zijn belangrijk voor een goed resultaat. Het is verstandig om elke dag een wandeling te maken. Lang staan, stilzitten, zwaar tillen en warmte moeten worden vermeden. Bij langdurig zitten kan het verstandig zijn de benen hoog te leggen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zinkzalf werkt wel enigszins samentrekkend, maar dit is te weinig om spataderen te kunnen bereiken. Een spatader wordt veroorzaakt door slecht werkende kleppen in ader, op de kleppen heeft de zinkzalf helemaal geen invloed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zinkzalf heeft geen nut bij spataderen, maar het zwachtelen kan wel helpen. Je krijgt spataderen doordat de kleppen in de bloedvaten, die het terugstromen van het bloed door de zwaartekracht tegen moeten gaan, niet meer goed functioneren. Door stevig te zwachtelen en daarbij voldoende te bewegen, gaan je beenspieren functioneren als een soort extra pomp die het bloed weer uit de aderen richting je hart laat stromen. Belangrijk hierbij is om de juiste zwachtels en zwachteltechniek te gebruiken. Je hebt hiervoor zogenaamde korterek zwachtels nodig, bijvoorbeeld http://www.leef.nl/verbandmiddelen/zwachtels/comprilan.html. Voor het aanbrengen van deze zwachtels zie de video.