Is alcohol uit een shampoo fles giftig?

Ik was op een feest en een vriend van mij gaf me een mixdrankje van sterke drank en cola. Ik dacht dat hij deze bij de bar had gehaald, maar toen ik proefde vond ik het vreemd smaken. Later bleek dat hij zelf sterke drank had meegenomen in zo'n klein shampooflesje (reisformaat). Dat wat ik proefde waren dus kleine restjes shampoo, omdat de drank een dag in die flesjes had gezeten. Nou vroeg ik me af of dit giftig is, aangezien er shampoo door de alcohol heen zat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Nee, als shampoo giftig zou zijn dan zou je er je haar niet mee wassen. Al denk ik ook weer niet dat het verstandig is om zelfgemaakte rotzooi uit shampooflesjes te drinken. En ook een hele fles shampoo leeg drinken zal niet best zijn voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ethanol (voor de mens geschikte drinkbare alcohol) wordt niet giftig door vermenging met een zeep zoals shampoo. Hooguit veranderd de smaak van het drankje door de shampoo, dat is wat je geproefd hebt.
Ook shampoo is bij inname niet giftig. Het geeft hooguit een onaangename smaak en kan tot misselijkheid leiden.

Mocht je misselijk worden na gebruik van een mengsel van shampoo en alcohol, drink dan vooral veel water en probeer vooral niet te braken.
Dit om beschadiging van de slokdarm te voorkomen door de passage van maagzuur vermengd met het gedronken alcoholische zeepdrankje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, natuurlijk is dat wel giftig. Maar dan niet omdat het uit een shampooflesje komt. Zoals anderen ook al zeggen kan het gebeuren dat er een klein beetje shampoo in de alcohol gekomen is; dat kleine beetje zal echt geen effect gehad hebben. Ook kan het zijn dat je simpelweg de geurstoffen van de shampoo opgepikt hebt; wat wij smaak noemen wordt immers voor een groot deel bepaald door de reuk. Ook dat zal wel loslopen.

Alcohol uit een shampooflesje is wel giftig omdat alcohol nu eenmaal altijd een giftige stof is, onafhankelijk waar de alcohol in gezeten heeft. Alle verschijnselen bij dronkenschap zijn immers gewoon vergiftingsverschijnselen. Dat deze verschijnselen sociaal (tot op zekere hoogte) aanvaard zijn doet daar niets aan af.
Denk ook eens aan de effecten van alcohol op de langere termijn; je cellen sterven er simpelweg van af. Bij je hersencellen is dat met name duidelijk aangezien die niet meer aangroeien, maar hetzelfde geldt voor vele andere cellen in je lichaam.

Alcohol uit een shampoofles is dus wel degelijk giftig, maar niet giftiger dan alcohol uit een glazen fles. Ik kan het zelf niet vergelijken, maar ikzelf zou het liever uit de glazenfles hebben.
En nee, ik ben geen alcoholonthouder...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het mag een detail zijn maar de alcohol die er in zit is waarschijnlijk gedenatureerd en bevat dus kleine hoeveelheden metanol. Natuurlijk is shampoo giftig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slechte plaats gezet moest als reactie op de vraag. Shampoo zit vol giftige producent. Die kleine hoeveelheid methanol doet er niet toe