Wat is eenzaamheid?
In de literatuur zijn veel verschillende definities en omschrijvingen van het begrip eenzaamheid in omloop. Ondanks verschillen is er toch sprake van drie gemeenschappelijke elementen:

* Het eerste element is dat eenzaamheid niet synoniem is aan 'alleenzijn' maar ook dat 'samen zijn met anderen' niet per definitie bescherming biedt tegen eenzaamheidsgevoelens. Eenzaamheid is geen ziekte maar een gevoel, een subjectief gegeven. Eenzaamheid treedt op als er een verschil bestaat tussen de relaties zoals men die heeft en de relaties zoals men die zich wenst. Het gaat om een gemis aan kwaliteit in die relaties.
* Het tweede element is dat men pas over eenzaamheid kan spreken wanneer dit verschil als negatief wordt ervaren. Een oudere die nauwelijks contact heeft met anderen maar dit niet als een gemis ervaart en zich er zelfs prettig bij voelt, is dus niet eenzaam.
* Het derde element heeft met het tijdsperspectief te maken.

Eenzaamheidsgevoelens worden als ernstiger ervaren wanneer de betrokkene zichzelf minder goed in staat acht de gevoelens binnen redelijke termijn op te heffen of de situatie waarin hij of zij verkeert te veranderen.

Op basis van het bovenstaande kenmerken wordt eenzaamheid gedefinieerd als:
Het als negatief ervaren verschil tussen de kwaliteit van de relaties die men onderhoudt en de relaties zoals men die zich voor zichzelf zou wensen.

Twee vormen van eenzaamheid
Vaak maakt men onderscheid tussen twee vormen van eenzaamheid: eenzaamheid in de vorm van sociaal isolement en eenzaamheid in de vorm van emotioneel isolement.
Sociale eenzaamheid is gekoppeld aan een tekort aan sociale integratie, het ontbreken van contacten met mensen waarmee men bijvoorbeeld gemeenschappelijke kenmerken deelt zoals vrienden en vriendinnen. Emotionele eenzaamheid treedt op als iemand een hechte, intieme band mist met één ander persoon, in de meeste gevallen een levenspartner.

Dit onderscheid in sociale en emotionele eenzaamheid is niet alleen theoretisch zinvol; het onderscheid veronderstelt dat het voorkomen of verminderen van sociale eenzaamheid een andere aanpak vereist dan de hulpverlening bij emotionele eenzaamheid.

Sociaal isolement
Eenzaamheid is niet gelijk aan sociaal isolement. Men spreekt van sociaal isolement als mensen zich eenzaam voelen en tegelijkertijd een heel klein betekenisvol sociaal netwerk hebben. Sociaal geïsoleerde mensen zijn mensen die eenzaam zijn en nauwelijks contacten hebben met anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Eenzaamheid is een gevoel. Kenmerken zijn dat je je eenzaam voelt...
Eigenlijk kan ik er niet zo heel veel meer over zeggen.
Enige is misschien dat eenzaamheid iets anders is dan alleen zijn. Je kunt je eenzaam voelen in een enorme groep mensen, terwijl je alleen in je huis je helemaal niet eenzaam voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenzaamheid is geen ziekte. Eenzaamheid is het gevoel verlaten te zijn, dat niemand om je geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenzaamheid is geen ziekte maar een gevoel.
Ieder mens voelt zich wel eens eenzaam terwijl ze niet alleen zijn.

Echter, een langdurig gevoel van eenzaamheid kan tot ziektes leiden. Met name depressies.

Kenmerken van eenzaamheid is b.v.;
Je niet begrepen voelen.
Denken dat je altijd alles alleen moet doen.
Het gevoel hebben dat je een vreemde vogel bent tussen anderen.
Een gevoel van leegte, doelloosheid.

Sommige mensen zijn echt alleen, hebben bijna niemand om iets mee te delen. Deze mensen kunnen zich echt eenzaam voelen en uiteindelijk in een depressie raken.

Anderen hebben genoeg mensen om zich heen. Familie, vrienden, partner enz. Toch kunnen ze zich eenzaam voelen. Vaak heeft dat een andere reden. Meestal gaat het gepaard met een persoonlijk probleem.

In alle gevallen waarbij het eenzaamheidsgevoel gaat overheersen is het goed om hulp te zoeken en aan jezelf te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenzaamheid is een gemoedstoestand. Kenmerken zijn je alleen voelen, hetzij fysiek hetzij geestelijk. Kan veroorzaakt worden door werkelijk geen sociale contacten te hebben of door geen bevredigende sociale contacten te hebben (lees mensen die je begrijpen/bij wie je kan uithuilen/praten).

Ik zou het geen ziekte willen noemen maar vervelend is het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenzaamheid is je alleen voelen.
Niet: alleen zijn.

Er zijn heel veel mensen, waaronder ikzelf, die heel graag alleen zijn.
Mensen die zich goed weten bezig te houden en wel goed met zichzelf overweg kunnen, zullen niet zo snel eenzaam zijn.

Anderzijds zijn er mensen met een behoorlijk druk sociaal leven, die zich toch vaak eenzaam voelen.
Het lijkt zelfs alsof we door de moderne communicatiemiddelen nog eenzamer zijn dan vroeger.
Al die dingen als mobieltjes, twitteren, pingen, sms'en, msn'en en - jawel GV - moeten dat gevoel van eenzaamheid een beetje opheffen.

Test: Kan jij goed alleen zijn:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/6746-test-kan-jij-goed-alleen-zijn.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenzaamheid is geen ziekte, maar een emotie. Je gevoel. Het zit in je...
Ik heb het gehad precies 4 maanden. Weet dus wat het is..
Het komt binnen vandaan.. Lijkt wel alsof je in een depressie zit. Maar is niet zo. Het ligt aan jou. Stevig je wilskracht gebruiken. En doen alsof je niet alleen bent. Je bent niet alleen in de wereld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenzaamheid is een intens gevoel van verlaten zijn.
Het is meer dan alleen zijn. Want alleen zijn betekent dat er straks wel weer iemand voor je is. Maar als je eenzaam bent en je zo voelt dan is er niemand binnen je bereik.

Iemand kan zo eenzaam zijn geweest, dat de eenzaamheid in iemand kan gaan zitten. Ik heb dat wel eens bij iemand meegemaakt. En dat is niet goed afgelopen.

Als iemand echt eenzaam is, straalt er ook niks meer van uit. Hij/zij verliest de verbinding met anderen.
Het is een gevoel waarin het zelfs in gedachten tegen anderen spreken, is verdwenen.

(Toch ben ik het zelf nooit geweest, maar ben het tegengekomen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eenzaamheid kan je wel ziek maken.t kan verschillende oorzaken hebben,t kan tijdelijk zijn,maar t kan ook heel lang duren en heel diep gaan.je bent eenzaam als je t gevoel hebt dat je niet meer verbonden kan voelen met iemand.alsof iedereen langs je heen leeft en jou vergeet of negeert,of misschien ben je jezelf kwijt en heb je niks meer in je om nog gevoelsmatig contact te maken met een ander.iedereen maakt t eens mee..en zijn er meer die t nu hebben,dan je denkt..dus wat dat betreft ben je er nooit eenzaam in.