Bij het groeien gaat het dan om de genen van je oudwrs of die in de familie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat bedoel je?

Het beste antwoord

hoe groot je wordt dat hangt af van de genen die jíj hebt meegekregen. Deze genen zijn van je ouders afkomstig, dus je ouders zijn er in elk geval drager van. Hoe genen tot uiting komen heeft ook te maken met dominante en recessieve genen. Je ouders kunnen drager zijn van genen die bij hen niet tot uiting zijn gekomen, maar door de combinatie kunnen ze bij jou wel tot uiting komen. Soms zie je deze kenmerken dan wel terug bij je familieleden, bijv jouw broers/zussen, of die van je ouders.
Dit geldt voor de kleur van je ogen, haar etc, maar ook voor de bouw van je lichaam.
Het gaat dus om de genen die jij van je ouders hebt meegekregen, en die combinatie zorgt ervoor wat er bij jou tot uiting komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je bedoelt of je je toekomstige lengte moet vergelijken met die van je ouders of die van andere familieleden.
Je lengte kan van beide afkomen. Alle genen die je hebt heb je van je ouders gekregen maar iedereen heeft ook 'stille' chromozonen. Het kan dus zijn dat deze chromozonenen bij jou ouders niet tot uiting is gekomen maar bij je familie wel. Als jij deze hebt meegekregen kunnen ze natuurlijk bij jou wel tot uiting komen.
Let wel, niet alleen genen hebben een invloed op je groei maar ook eten, vroegtijdig drinken en roken natuurlijk ook.