ik denk wel dat een positieve instelling een gunstge invloed heeft op je weerstand, maar veel ziektes storen zich niet aan je positieve of negatieve instelling, en manifesteren zich toch.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Lichamelijke ziekte lijkt me zeker niet. Misschien een geestelijke ziekte,zoals een depressie,maar daar ben ik ook niet zeker van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee en ja. Er is aangetoond dat langdurige stress de weerstand van je lichaam aanzienlijk kan verslechteren. Stress kan onder andere voorkomen worden door positief te blijven. Maar ik zou dat positief blijven niet willen overschatten. Je kunt makkelijk ziek worden of bijvoorbeeld vroeg sterven terwijl je je hele leven altijd positief bent geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar heb je helemaal gelijk in
Nee, je kunt ook ziek worden door een infectie of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve gezond leven, kun je niets doen om ziekten te voorkomen. Ziekten worden zonder aanzien des persoons over de wereld uitgestrooid, dus zelfs als je gezond leeft, je weet wel, qua voeding en bewegen en hygiene, kan je ziektes niet voorkomen. Positief blijven helpt wel om een ziekte, als het kan, te overwinnen. Je geest stimuleert je lichaam om vol te houden, en waarschijnlijk zorg je dan ook goed voor jezelf.

Het antwoord is dus: nee. Iedereen kan door ziekte worden getroffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deels wel, een positieve geest zal zeker invloed hebben op het lichaam. Maar... als je je lichaam verwaarloosd door slecht te eten, te slapen of anderzins ongezond te leven, dan helpt een positieve geest niet. En verder heb je ook nog te maken met erfelijke ziektes en andere genetische factoren, dus.... mijn eind antwoord is: nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan absoluut niet. Door positief te blijven kun je wel veel beter omgaan met de ziektes die je overkomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet altijd positief blijven. Mensen die na hun dood de hemel verwachten leven langer. Atheisten gaan eerder dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord, maar moet je niet eerst dood gaan, voordat je naar de hemel/hel gaat. Hoe zit het ook al weer.
Je bent hoe je bent. Je hebt een positieve instelling omdat je zo bent. Ik heb in mijn leven veel mensen gekend die geen positieve instelling hadden en ondanks de poging hiertoe is het hen nooit gelukt. Toch hebben vele een respectabele leeftijd bereikt.
Met stress moet je echter oppassen. Duidelijk is geworden hoe zeer lichaam en geest samenhangen: hersenen, hormonen en afweersysteem vormen één groot netwerk, waarvan de delen elkaar op allerlei manieren beïnvloeden. Langdurige blootstelling aan stresshormonen leidt tot duidelijk waarneembare veranderingen in de hersenen en het immuunsysteem. Bij ratten bleek toediening van stresshormonen vlak na de geboorte op langere termijn te leiden tot hoge bloeddruk, nierproblemen, hormonale veranderingen, afwijkingen aan hart- en bloedvaten en veranderingen in het immuunsysteem. Dat verkorte het leven van de ratten met een kwart.

Maar..., ook positieve personen kunnen kanker krijgen. Er is niet of nauwelijks een verband tussen kanker en psyche gevonden. Wel beïnvloed stress het verloop van een ziekte. Hoe meer patiënten hun negatieviteit opkroppen, des te slechter het met hun gaat (nadat ze ziek geworden zijn).

Psyche kan de gezondheid dus wel degelijk beïnvloeden, maar tot een bepaalde hoogte. Zo kan stress het immuunsysteem verzwakken, waardoor mensen vatbaarder zijn voor ziektes. Maar stress of negativiteit zijn niet de oorzaak van ziektes als b.v. kanker. Een mens is niet maakbaar en kan zichzelf niet beter denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja absoluut. Als is dat wel erg moeilijk.

Maar als men heel erg ziek kan worden en zelf kan doodgaan, puur omdat ze dat geestelijk willen, kan het omgekeerde ook.

Het is al meerdere malen aangetoond, dat het placebo-effect werkelijk bestaat. Dat men dus alleen maar door hun denken kunnen beter worden.

Dus ja, ziekte kan worden voorkomen als men de juiste geestelijke toestand en gedachten heeft. Alleen is dit nog niet bekend hoe het precies werkt. Laat staan dat men weet hoe moeilijk dit is.
Maar dat het kan is reeds bekend.