Waarom moet ik zo vaak en kleurloos plassen?

Ik moet de laatste steeds steeds heel vaak plassen en als ik dan ben geweest moet ik eigenlijk meteen weer. Mijn plas heeft dan eigenlijk ook geen of een heel lichte kleur. Dit is heel vervelend op school of als we lang in de auto moeten zitten. Weet iemand hoe dit komt? en hoe ik het kan oplossen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik drink niet meer dan eerst en het doet ook geen pijn als ik plas.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
37.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan blaasontsteking zijn. Even testen kan geen kwaad lijkt me.
Kan bijv. ook automatisme worden op ten duur, of dat het "tussen de oren zit" of met stres te maken heeft. Bekend probleem bij vrouwen.
Klinkt helaas herkenbaar.
Ritsuka
9 jaar geleden
ben je al bij de huisarts geweest? wat zei die?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ritsuka ik ven nog noet geweest. Ik ga denk ik in de herfstvakantie.
Ritsuka
9 jaar geleden
ga je er nog zo lang mee rond blijven lopen? ik hoop voor je dat het geen blaasontsteking is, want tegen die tijd is het een nierbekkenontsteking

Het beste antwoord

De vraag is of je vooral vaak en dan kleine beetjes plast, of dat je gewoon véél plast. Het feit dat je aangeeft niet meer te drinken dan anders én dat je een hele lichte urine hebt, zou het laatste suggereren.

Dat kan allerlei oorzaken hebben: het kan een bijwerking zijn van medicatie, maar ik neem aan dat als je plastabletten zou gebruiken, je die link al had gelegd. Overmatig gebruik van alcohol en caffeïnehoudende dranken werken vochtafdrijvend, net als bepaalde soorten kruidenthee. Eigenlijk thee in z'n algemeenheid, maar bepaalde soorten zoals brandnetelthee of andere soorten kruidenthee hebben dat nog sterker.

Als het niet ligt aan voeding, veel drinken of medicatie, is het in elk geval iets wat medische aandacht behoeft. Als je echt méér plast dan je drinkt, kan dat duiden op een probleem met je nieren of een tekort aan ADH (anti diuretisch hormoon) waardoor je nieren minder goed vocht kunnen vasthouden. Daarvan kan de oorzaak trouwens ook bij je nieren liggen. Je verwacht dan alleen dat iemand ook meer gaat drinken, en dat heb jij in elk geval niet opgemerkt.

Houd eerst eens een paar dagen bij hoeveel je drinkt en plast; het is gemakkelijk om dat verkeerd in te schatten. Gewoon twee of drie dagen in een maatkan plassen en even een keer meten hoeveel milliliter er precies in een standaardkopje of beker gaat thuis en op je werk en dan bekers turven. Het hoeft niet exact uit te komen; je verliest ook vocht door zweten en met de ontlasting en je krijgt nog extra vocht binnen met je voeding, wat moeilijk te meten is. Dat kun je vaak min of meer tegen elkaar wegstrepen (wel even extra verlies resp. inname rekenen bij waterige ontlasting en yoghurt/vla e.d.) en dan moet wat je drinkt en plast redelijk in evenwicht zijn. Is ook zinvolle informatie voor je arts trouwens, waar je sowieso even een afspraak mee moet maken. Ook als je niet meer blijkt te plassen dan te drinken moet je de laatste tijd veel meer plassen, wat ook op een blaasontsteking, overactieve blaas, zwangerschap (vrouw) of prostaatprobleem (man) of nog andere problemen met zou kunnen wijzen. Kijk ook even of je urine 's ochtends ook zo licht is, of je er 's nachts vaak uit moet, en hoeveel urine je ongeveer loost per keer. Als je toch met een maatbeker in de weer gaat, schrijf dan dat laatste ook even op. Niet wekenlang bij gaan houden en daarna pas naar je huisarts, maar hooguit twee of drie dagen nemen voor dat plasdagboek en daarna (of intussen alvast) een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Of je drinkt heel erg veel water, en dat je daarom zo vaak moet plassen. Of je hebt een blaasontsteking.
Ga in elk geval hiermee naar de huisarts, als het wel een blaasontsteking is, kan het overgaan in een nierbekkenontsteking als je er niks aan doet.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik drink niet heel veel en bij een blaasontsteking doet het toch ook heel erg pijn bij het plassen? Ik voel helemaal geen pijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
Het doet niet altijd pijn hoor
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb al op sites gekeken naar de kenmerken en het enige kenmerk dat ik heb is dat ik vaak naar de wc moet maar verder niks. Geen branderig gevoel bij het plassen, pijn in de onderrug of buik en het is ook nooit troebel of met bloed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb 3x blaasontsteking gehad en ik had maar 1x pijn. Je hoeft ook niet persé een branderig gevoel te hebben en pijn in de onderrug heb ik geen van de keren gehad en bloed in de urine ook niet. De kenmerken van blaasontsteking zijn heel divers. 1x kon ik zelfs helemaal niet plassen maar had toen verder totaal geen klachten.
Het beste is om naar de huisarts te gaan voor een test. Soms kan het heel natuurlijk zijn dat iemand zo vaak moet plassen, maar zou toch even langs de huisarts gaan voor een bloedtest om te kijken wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Kan een bloedtest iets over je urine te weten laten komen?
Normaliter is urine licht- tot goudgeel van kleur, maar allerlei factoren (eetpatroon, medicijngebruik, hormoonschommelingen, etc.) kunnen maken dat urine een andere kleur krijgt. Zo kan het zelfs bijna kleurloos worden, als je bijvoorbeeld heel veel water drinkt. Ook slecht functionerende nieren en sommige gevallen van diabetes kunnen een vrijwel kleurloze urine tot gevolg hebben.
fremar