Rode blaar is geen blaar?

Hallo allemaal,

Mijn neefje heeft last van z'n schouder. Hier zit een soort van blaar zonder vocht en het lijkt ook op een muggenbult. Hij zegt dat het heel erg jeukt en dat het pijn begint te doen. We zien wel een soort van gaatje alsof hij geprikt is door iets.
Zie de foto!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Het kan een reactie zijn op een beet van een mug, soms zwelt dat enorm op. Dit kan een paar dagen tot een week duren, het enige dat hij kan doen is de zwelling koelen, bijvoorbeeld een koud kompres erop. Geen bevroren dingen erop, dan heb je kans dat er dunne vaatjes in de huid bevriezen. Laat hem voor de zekerheid de huisarts even bellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had dat toevallig vorige week voor het eerst, een grote zwelling op mijn arm en vandaag ontdekte ik er 1 op mijn been, nooit eerder last van gehad. Ik denk dat het toch een vorm van een allergische reactie is, maar van mijn huisarts geen duidelijk antwoord gekregen. Het is even lastig maar trekt vanzelf weer weg.
Dit ziet er niet uit als een muggenbult, maar als urticaria oftewel galbulten.
Het ontstaansmechanisme van galbulten lijkt heel erg op het mechanisme achter allergieën; ze komen ook vaak samen voor. Bij allergieën is er echter altijd een of meerdere stoffen waar je allergisch voor bent; bij galbulten kan dat veel minder duidelijk zijn. Galbulten kunnen ook ontstaan na veel aspecifiekere prikkels zoals stress, warmte/ koude of doordat er een te strak randje van kleding gezeten heeft.

Galbulten zijn erg hinderlijk, maar ongevaarlijk. Ze gaan doorgaans vanzelf weer weg en meestal blijven ze dan ook weg. Heel soms blijven ze toch steeds weer terugkomen, of soms zijn het er gewoon veel. In die gevallen willen antihistaminica (anti-allergie medicatie) wel eens helpen om ze te onderdrukken. In die gevallen kan het ook zinvol zijn om te kijken of er toch niet een specifieke allergie achter schuilt.

Uiteraard kan ik via GV nooit helemaal zeker zijn; voor meer zekerheid zullen jullie toch naar een huisarts moeten. Ook voor eventuele testen of medicatie zullen jullie langs de huisarts moeten.