Kun je bijna stikken door heftig overgeven?

Ik hoorde een verhaal, het is niet dat ik het niet geloof, maar ik snap niet helemaal hoe dit kan, had er nog nooit van gehoord. Een persoon verslikte zich in iets. Moest hevig hoesten en erna hevig overgeven. Tot kalmte gekomen... De eerste WARME maaltijd erna ging het vreselijk mis. De persoon werd heel erg benauwd, inclusief zweetdruppels op voorhoofd, wit wegtrekken ed. Echtgenoot belt huisartsenpost, die horen het verhaal aan en sturen gelijk een ambulance! Persoon krijgt zuurstof en het gaat weer beter. Nu mag ze een paar dagen alleen koude pap ed. Blijkt dat door het heftige overgeven haar slokdarm beschadigd is en door het warme eten zette alles uit en duwde haar luchtpijp dicht... Zoiets. Heb hier nog nooit van gehoord, maar bij later komen van de ambulance, had ze dood kunnen zijn... "Je stikt niet zomaar", zeggen we dan.... Nou, wel dus.... :-(

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Overgeven is slikken in omgekeerde volgorde. Normaal gaat het voedsel van boven naar beneden, nu van beneden naar boven.

Beide gebeurt door spieren in je slokdarm en je maag. Alleen bij overgeven doet ook je middenrif mee.

Een ander verschil is de heftigheid. Overgeven kan met heftige kracht gaan. De spieren van de slokdarm en de maag kunnen daarbij overbelast raken en inwendig in de spier scheurtjes krijgen. Een beetje zoals de scheurtjes die je krijgt wanneer je aan een stuk dropveter trekt. Dit fenomeen treffen we ook aan bij andere spieren. We noemen het dan gewoon spierpijn.

Die scheurtjes lopen vol met bloed. Net zoals bij gewone wondjes. Alleen omdat het intern in de spier is kan het bloed niet weg. Normaal is dit niet erg, dat bloed wordt later weer gewoon opgenomen in het lichaam en de spier hersteld zich weer. De spierpijn is dan ook weer over.

In dit geval is er, blijkbaar, wél een probleem ontstaan. Door het extra bloed in de spiertjes zijn deze op gaan zetten. De extra ruimte die de slokdarm inneemt is tegen de luchtpijp gaan drukken. Dat kan dan inderdaad tot verstikking leiden.

Persoonlijk heb ik nog nooit gehoord van een dergelijk verhaal, maar het is wel plausibel.

Er is nog een mogelijkheid. Deze past niet perfect in je verhaal, maar ik moet sterk denken aan een allergische reaktie. B.v. een pinda-allergie. Bij mensen met een pinda-allergie gaan hun slijmvliezen, na het eten van een pinda, enorm opzetten. Ook dat kan de luchtpijp dicht drukken met een mogelijke verstikking als gevolg.