kan ik direct en eenmalig naar een ander ziekenhuis (spoedeisende hulp)?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik ben bang dat ik mijn duim heb gebroken en ik woon op kamers in een andere stad. Moet ik nu terug gaan naar de stad waar mijn ziekenhuis zit? Of kan ik ook naar het ziekenhuis hier gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder achtergrond kan ik hier niets mee. Het verhaal graag met de feiten, wat is er gebeurd en waarom zou je naar een "ander" ziekenhuis willen?
tinus1969
9 jaar geleden
Je kunt naar elk ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
huisartsenpost bellen, die sturen je door naar een post bij je in de buurt of een ziekenhuis als ze dat nodig vinden.

Antwoorden (5)

Eerst even de huisartsenpost raadplegen. Als ze het daar nodig vinden, sturen ze je door naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Spoedeisende hulp wil tegenwoordig ook een verwijzing van een huisarts.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, maar kan ik die ook bellen op zondag dan? Ik dacht dat je dan naar de weekend arts in het ziekenhuis moest
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet even de doktersdienst bellen deze hebben spreekuur na 17:00 en in de weekenden, als je je eigen huisarts belt krijg je wel een nummer die je kunt bellen.
Ivana
9 jaar geleden
Kan inderdaad zijn dat de weekend dienst in het ziekenhuis zit, dan verwijzen ze je gewoon naar de volgende kamer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de SEH is géén verwijzing nodig. Bij een hartinfarct of groot trauma hoef je echt niet langs de huisarts. Wél werken steeds meer ziekenhuizen nauw samen met de HAP en soms hebben ze zelfs gezamenlijke triage, zodat iemand die zich aanmeldt voor de SEH soms terugverwezen wordt naar de HAP. Maar bij acute problemen kun je gewoon naar de SEH gaan. Je wilt ze trouwens de kost niet geven die met de meest onbenullige dingen naar de SEH komen, maar goed; dat is het gevolg van het feit dat de SEH vrij bereikbaar is voor de patiënten (en in mijn mening een gebrek aan publieksvoorlichting over het verschil tussen HAP en SEH, maar dat is een hele andere discussie). @okeniksanders: "weekendartsen" ZIJN dienstdoende huisartsen op de huisartsenpost. Zo'n HAP zit op veel plaatsen inderdaad in het ziekenhuis, maar niet overal.
Als je in België woont kan je gewoon terecht op de spoedafdeling op eender welk ziekenhuis. Maar raadpleeg toch voor de zekerheid een dokter om onnodige kosten te voorkomen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De spoedeisende hulp is eigenlijk alleen voor levensbedreigende gevallen bedoeld als je zo maar wilt binnen komen. Met een gebroken duim zal je dus eerst even de huisartsenpost moeten bellen die vaak naast het ziekenhuis zit, zij zullen de ernst van de situatie beoordelen en als het nodig is ben je toch al bij het ziekenhuis in de buurt.

Als je tegenwoordig voor een niet-levensbedreigende situatie binnen komt bij de SEH kan het je zomaar zo'n 350 euro kosten, tenminste, dat hoorde ik laatst van iemand die bij de GGD werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je eigen risico nog niet "op" is, betaal je voor een beetje ingewikkelder DBC inderdaad zo'n 350 euro, maar dat is ongeacht of je daar komt met of zonder verwijzing. Daarbij is de SEH er niet alleen voor (direct) levensbedreigende zaken, maar voor ALLE spoedeisende medische hulp die de huisarts niet of onvoldoende kan oplossen. Dus ook voor breuken, moeilijk te reponeren luxaties, acute benauwdheid, hartritmestoornissen die niet levensbedreigend zijn maar wel behandeld moeten worden, etcetera. Het is natuurlijk wél zo dat de patiënt lang niet altijd in staat is om in te schatten wat daar onder valt, dus wanneer je bijvoorbeeld niet zeker weet of iets gebroken is, of wanneer je plotseling erge buikklachten hebt met koorts, is het vaak beter om eerst langs de huisartsenpost te gaan. De huisarts heeft immers niet voor niets een poortwachtersfunctie, óók in de avonden en het weekend. Maar als je zeker weet dat je een arm of been gebroken hebt (over vingers en tenen kun je nog discussiëren), een schouder uit de kom hebt, of bijvoorbeeld een acute verergering van een bestaande aandoening waarvan je wéét dat opname nodig zal zijn, kun je net zo goed direct naar de SEH gaan. Ik heb nog wel eens acute zorg nodig en wanneer ik ver van huis ben ga ik vrijwel altijd naar de SEH, terwijl ik vanuit huis meestal eerst telefonisch overleg met de HAP; dan hangt het af van het precieze probleem en de ervaring van de dienstdoende artsen van dat moment of ik naar de SEH ga of zij me kunnen helpen.
je kan gewoon naar de SEH gaan dat is geen probleem ook al is het in een andere stad maar om naar een huisarts te gaan in een andere stad is wel wat moeilijker omdat die u helemaal niet kent
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat maakt dat nu uit dat ze vs bij de HAP niet kennen, in het ziekenhuis kennen ze vs toch ook niet. De naam Spoedeisende Hulp zegt toch genoeg.
Je kúnt altijd naar de spoedeisende hulp van een ander ziekenhuis gaan. Met een serieus medisch probleem zul je er ook zeker geholpen worden; bij ziekenhuizen waar de SEH en HAP nauw samenwerken of vlak bij elkaar zitten kan het zijn dat je terugverwezen wordt naar de HAP.

Normaal maak je eerst een telefonische afspraak bij de huisartsenpost (HAP) waar jouw huisarts bij aangesloten is. Afhankelijk van de bevindingen van de dienstdoende huisarts zul je dan wel of niet worden doorverwezen om foto's te laten maken en in veel ziekenhuizen is dat buiten kantoortijden alsnog via de SEH.

Je kunt ook de HAP bellen van de regio waar je op dit moment bent. Ook daar kun je terecht, al moet je je misschien wat uitgebreider identificeren omdat je niet bekend bent in hun systeem. Voor je zorgverzekeraar geldt een hoger tarief wanneer jij naar een andere huisartsenpost gaat, maar het betreft nog steeds huisartsenzorg en het valt daarom ook niet onder het eigen risico. Het kán zijn dat je het wel zelf moet voorschieten, wat bij je eigen HAP niet zou hoeven. Vermoedt de huisarts een breuk en moet je door voor foto's, dan valt dat wél onder het eigen risico. Daarvoor maakt het trouwens niet uit of je met of zonder verwijzing komt.

In de praktijk is het wanneer je ver van huis bent, soms gemakkelijker om naar de SEH te gaan. Dat komt onder meer doordat je bij een HAP altijd een telefonische afspraak moet maken en je vaak geen telefoonnummer weet van de HAP buiten je eigen regio. Daarbij staat een ziekenhuis vaak aangegeven op de borden, en de HAP lang niet altijd. Ik heb dit zelf nogal eens bij de hand gehad vanwege een aandoening die wel eens acute problemen geeft, en van de vele tientallen keren dat ik plots op zoek moest naar snelle medische hulp ben ik slechts één keer naar een HAP gegaan en verder altijd bij de SEH, vanwege die redenen. Die ene keer was omdat ik al langs de HAP reed terwijl ik geen idee had waar het ziekenhuis was. En met een erg acuut probleem word je daar natuurlijk ook geholpen zonder afspraak. Ga jij nu zonder afspraak naar de HAP, dan zullen ze je waarschijnlijk zolang je duim niet blauw, gevoelloos of ijskoud is, vertellen dat je eerst een afspraak moet maken. Maar bij zulke acute symptomen, of als je bot door je huid steekt, zou ik gewoon naar de SEH gaan. Is dat niet direct nodig, dan kun je natuurlijk ook het telefoonnummer van de HAP in de regio zoeken; je hebt blijkbaar internet en geen té acuut probleem, dus dat moet te doen zijn.