kan ik direct en eenmalig naar een ander ziekenhuis (spoedeisende hulp)?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik ben bang dat ik mijn duim heb gebroken en ik woon op kamers in een andere stad. Moet ik nu terug gaan naar de stad waar mijn ziekenhuis zit? Of kan ik ook naar het ziekenhuis hier gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Eerst even de huisartsenpost raadplegen. Als ze het daar nodig vinden, sturen ze je door naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Spoedeisende hulp wil tegenwoordig ook een verwijzing van een huisarts.

Als je in België woont kan je gewoon terecht op de spoedafdeling op eender welk ziekenhuis. Maar raadpleeg toch voor de zekerheid een dokter om onnodige kosten te voorkomen. Succes!

De spoedeisende hulp is eigenlijk alleen voor levensbedreigende gevallen bedoeld als je zo maar wilt binnen komen. Met een gebroken duim zal je dus eerst even de huisartsenpost moeten bellen die vaak naast het ziekenhuis zit, zij zullen de ernst van de situatie beoordelen en als het nodig is ben je toch al bij het ziekenhuis in de buurt. Als je tegenwoordig voor een niet-levensbedreigende situatie binnen komt bij de SEH kan het je zomaar zo'n 350 euro kosten, tenminste, dat hoorde ik laatst van iemand die bij de GGD werkt.

je kan gewoon naar de SEH gaan dat is geen probleem ook al is het in een andere stad maar om naar een huisarts te gaan in een andere stad is wel wat moeilijker omdat die u helemaal niet kent

Je kúnt altijd naar de spoedeisende hulp van een ander ziekenhuis gaan. Met een serieus medisch probleem zul je er ook zeker geholpen worden; bij ziekenhuizen waar de SEH en HAP nauw samenwerken of vlak bij elkaar zitten kan het zijn dat je terugverwezen wordt naar de HAP. Normaal maak je eerst een telefonische afspraak bij de huisartsenpost (HAP) waar jouw huisarts bij aangesloten is. Afhankelijk van de bevindingen van de dienstdoende huisarts zul je dan wel of niet worden doorverwezen om foto's te laten maken en in veel ziekenhuizen is dat buiten kantoortijden alsnog via de SEH. Je kunt ook de HAP bellen van de regio waar je op dit moment bent. Ook daar kun je terecht, al moet je je misschien wat uitgebreider identificeren omdat je niet bekend bent in hun systeem. Voor je zorgverzekeraar geldt een hoger tarief wanneer jij naar een andere huisartsenpost gaat, maar het betreft nog steeds huisartsenzorg en het valt daarom ook niet onder het eigen risico. Het kán zijn dat je het wel zelf moet voorschieten, wat bij je eigen HAP niet zou hoeven. Vermoedt de huisarts een breuk en moet je door voor foto's, dan valt dat wél onder het eigen risico. Daarvoor maakt het trouwens niet uit of je met of zonder verwijzing komt. In de praktijk is het wanneer je ver van huis bent, soms gemakkelijker om naar de SEH te gaan. Dat komt onder meer doordat je bij een HAP altijd een telefonische afspraak moet maken en je vaak geen telefoonnummer weet van de HAP buiten je eigen regio. Daarbij staat een ziekenhuis vaak aangegeven op de borden, en de HAP lang niet altijd. Ik heb dit zelf nogal eens bij de hand gehad vanwege een aandoening die wel eens acute problemen geeft, en van de vele tientallen keren dat ik plots op zoek moest naar snelle medische hulp ben ik slechts één keer naar een HAP gegaan en verder altijd bij de SEH, vanwege die redenen. Die ene keer was omdat ik al langs de HAP reed terwijl ik geen idee had waar het ziekenhuis was. En met een erg acuut probleem word je daar natuurlijk ook geholpen zonder afspraak. Ga jij nu zonder afspraak naar de HAP, dan zullen ze je waarschijnlijk zolang je duim niet blauw, gevoelloos of ijskoud is, vertellen dat je eerst een afspraak moet maken. Maar bij zulke acute symptomen, of als je bot door je huid steekt, zou ik gewoon naar de SEH gaan. Is dat niet direct nodig, dan kun je natuurlijk ook het telefoonnummer van de HAP in de regio zoeken; je hebt blijkbaar internet en geen té acuut probleem, dus dat moet te doen zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100