Wat is er de oorzaak van dat bij (naderend) slecht, vooral vochtig, weer je gewrichten en soms littekens zo'n pijn kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het zit hem in het verschil tussen gewone huid en littekenweefsel. In littekenweefsel zit meer collageen. Dit zorgt voor een andere ""uitzettingscoefficient"" van het weefsel daar als gevolg van een reactie op vocht of temperatuurswijzigingen.Een andere verklaring betreft het verschil in doorbloeding. Door veranderingen in de luchtdruk treedt er al dan niet meer doorbloeding op en dat zorgt voor een soort druk bij het littekenweefsel. Wondjes schijnen bijvoorbeeld in een vliegtuig (met een lagere luchtdruk) sneller te gaan bloeden.De reacties op weersveranderingen zijn echter te gecompliceerd om, op basis van het weerbericht, afspraken te gaan verzetten. Zowel vocht, temperatuur als luchtdruk spelen een rol.

Bron: kennisbank al@din

Toegevoegd na 20 seconden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/littekens-jeuken-slecht.17132
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat koude en vocht een slechte invloed op je gewrichten heeft, de gewrichts vloeistof die je gewrichten moet smeren werkt beter als ze het warm is . vocht in combinatie met koude kan je daardoor doen verstenen tot het been.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Studies over dit onderwerp spreken elkaar al zo’n 2400 jaar tegen. Want zo lang is het geleden dat ‘oerdokter’ Hippocrates (naar wie de artseneed is genoemd) opmerkte dat sommige mensen door lichamelijke klachten het weer konden voorspellen. Anderen vonden dat een bakerpraatje. Recente studies tonen dan weer wel, dan weer niet aan dat littekens, jicht en rugpijn goede voorspellers zijn van vooral slecht weer. Een mogelijke verklaring is dat littekens een andere dichtheid hebben dan gewone huid. Als er veel vocht in de lucht zit, zet de huid rondom het litteken daardoor sterker uit dan het litteken zelf. Het resultaat is een ‘trekkend’ gevoel. Maar veel mensen met littekens zeggen nooit ergens last van te hebben.
Bronnen: