kan iemand me raad geven?

ik heb altijd in het zuiden van het land gewoond..ik ben 55 jaar sinds 10 jaar geleden ben ik verhuist naar het westen naar mijn vriend.helaas is deze relatie nu voorbij.en moet ik het huis uit van hem.hij woond in een gehuurt appartement..nou ben ik voorlopig even bij mijn dochter en schoonzoon..is verder geen probleem…maar ze hebben deze week een baby gekregen…nou is mijn vraag…ik heb een uitkering aangevraagd en nu woonruimte vinden in zeer korte tijd.kom ik in aanmerking voor urgentie..en heeft iemand ervaring met deze situatie…wat kan en moet ik doen…ik wil de kinderen niet tot last zijn..en verlang zelf ook wel naar mijn eigen plekje na alles wat er gebeurd is.

Weet jij het antwoord?

/2500

U kunt het voorleggen aan uw huurders- of urgentiecomissie van het woonbedrijf waar u bent ingeschreven. Als dat te lang duurt, of als u nog niet bent ingeschreven kunt u eens een kijkje nemen of er bij camelot een anti-kraak woning bij u in de buurt beschikbaar is. Het lijkt mij voor uw situatie ideaal, snel een woning, goedkoop (zo'n 150 euro) en veilig. Uw woont dan bijv. in een leegstaande school of herenhuis waarvan de eigenaar tijdelijk in het buitenland verblijft of het niet verkocht krijgt. Op het moment dat uw kraakpand verkocht is, of gesloopt wordt, helpt camelot u bij het zoeken van nieuwe woonruimte. U kunt natuurlijk de tijd dat u daar woont ook gebruiken om via de gemeente een sociale huurwoning te krijgen. Neem eens een kijkje op hun website, daar wordt alles duidelijk uitgelegd. Urgentie wordt meestal schriftelijk aangevraagd maar u zou vooraf met het woonbedrijf kunnen bellen om te vagen wat hun beleid daarin is dan kunt u daar op anticiperen. Ik hoop dat ik u heb kunnen helpen, veel succes!

Bronnen:
http://nl.cameloteurope.com/

Het ligt eraan hoelang je staat ingeschreven. Ik zou een eens gesprek aan vragen met een woning consulent in de plaats waar je graag zou willen wonen. Misschien kunnen zij je verder helpen aan een urgentie zitten bepaalde voorwaarden, dat hangt ook af van gemeente

Het is bijna onmogelijk om nog een urgentie verklaring te krijgen. Het ligt aan de woningbouwvereniging of het bedrijf wat een gemeente heeft ingehuurd om mensen te helpen huisvesten. Vaak kost het krijgen van een urgentieverklaring een klein bedrag. Je kunt misschien een urgentie krijgen op medische gronden. Maar daarvoor moet je medisch (en soms zelfs psychologisch) gekeurd worden. Het is mogelijk dat je zelf de kosten daarvan moet betalen. Een urgentie verklaring kan gemeente gebonden zijn. Wanneer je in stad A een urgentie verklaring hebt kan het dus zo zijn dat deze niet geldt in stad B. Ondertussen mag je geen huurschuld hebben en is er een maximum bedrag aan inkomen wat afhankelijk is m.b.t. het besluit tot een urgentie. Woningbouwverenigingen hanteren vaak eigen regels tot het opstellen van een urgentieverklaring. Je kunt in ieder geval proberen ergens een kleine kamer te huren met gezamenlijk gebruik van keuken, douche en toilet. In verhouding is zo'n kamer best duur. Er zijn er maar weinig van en het is vaak "drie hoog achter". Probeer je in te schrijven bij zoveel mogelijk verschillende verenigingen en verhuurbedrijven! Breng familie en vrienden op de hoogte van je woningnood. Ook via bijv. facebook kun je een gokje wagen. Anti kraak kan een optie zijn. Je moet wel fexibel zijn, want het kan gebeuren dat je om de haverklap van het ene naar het andere pand gaat. Het kan zijn dat je ergens een maand of 5 woont, sommigen zitten al 5 jaar op hetzelfde plekje. Soms worden er eisen gesteld zoals een minimum inkomen. De ene antikraker betaalt 200 per maand incl. gas, water en licht, de ander betaald alleen gas, water en licht en verder niets. Wel heb je dan de verantwoordelijk voor enig onderhoud aan het pand en meldingsplicht voor gebreken die gaandeweg ontstaan (bijv. een raam wat niet goed sluit of een lekkende waterleiding of riool e.d.). Sla alle wegen in waarvan je denkt dat het je een plek kan opleveren. Informeer regelmatig waar je staat ingeschreven. Hopelijk vind je dan in ieder geval een tijdelijke woning van waaruit je verder kunt gaan zoeken. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100