Is pindakaas echt zo gezond? Mijn moeder zegt "Pindakaas is gezond". Volgens haar zit het vol eiwitten, is dat waar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wanneer je je zorgen maakt over je gewicht, je gezondheid en wat je allemaal eet, is er één troost: pindakaas is in elk geval gezond. Je mag er wel twee eetlepels per dag van hebben. Dat blijkt uit onderzoek van de Pennsylvania State University in de Verenigde Staten, dat in het komende nummer van de Journal of the American College of Nutrition zal verschijnen. Pinda's en dus ook pindakaas (want dat bestaat voor meer dan 90% uit pinda's) bevat veel vitamine A, vitamine E, foliumzuur, calcium, magnesium, zink, ijzer, koper, selenium en vezels. Bij mensen die dagelijks ongeveer twee eetlepels pindakaas gebruikten bleken ook juist die vitaminen en mineralen in voldoende hoeveelheden in het bloed voor te komen, meer en beter dan bij mensen die geen pindakaas gebruiken.

Pindakaas is heel gezond er zitten ook goeie plantaardige olieën in.

Pindakaas is zeker gezond, het enige wat wel zo is is dat het erg vet is, alleen wel goede vetten, eiwitten zitten er ook zeker ontzettend veel in, het punt is eigenlijk dat mensen die al lichtelijk te dik zijn, pindakaas gewoon beter kunnen laten staan, want goed vet, is ook vet. Het is gewoon ontzettend calorierijk, mensen met een gezond gewicht, die kunnen rustig een broodje pindakaas eten, want het is algemeen wel bekend dat het boordevol bouwstoffen, eiwitten etc etc zit. Dus pindakaas is gezond, met mate.

Pindakaas is zeker niet slecht maar niet echt goed, maar als je even na de volgende link kijkt weet je waar je moeder de informatie vandaan heeft: http://www.youtube.com/watch?v=PB6tbZVbhH4 Meer wetenschappelijke info vindt je op deze link: http://www.food-info.net/nl/national/ww-pindakaas.htm

In pindakaas zitten veel eiwitten en goede plantaardige vetten, maar helaas ook veel suikers. Je zou je pindakaas zelf veel gezonder kunnen maken dan die uit de potjes, maar het smaakt dan ook heel anders.

Ja pindakaas is gezond! http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelmee/220/Pindakaas.html Dat zeggen ze tenminste..

Wie af wil vallen kan er beter niet teveel van nemen, wie niet op de lijn hoeft te letten kan er zich met een gerust hart aan te buiten gaan. Pindakaas bevat een aantal nuttige vitaminen, mineralen en eiwitten, zij het niet in overvloedige hoeveelheden. Je kunt ze ook in voldoende mate met ander voedsel naar binnen krijgen. Onderzoek in de Verenigde Staten onder 80.000 verpleegsters (Harvard School of Public Health) leidde anderhalf jaar geleden tot conclusies die de mensen van het Informatiebureau Amerikaanse Pinda's deed spinnen van genoegen. Er bleek een verband te bestaan tussen het eten van veel pindakaas (en noten) en een (verlaagde) kans op het krijgen van diabetes type 2. En een paar maanden geleden bleek uit gegevens over dezelfde verpleegsters, dat bij degenen die meer pindakaas aten ook de kans op galstenen ietsjes lager was. Maar is dat te danken aan de pindakaas of komt het door andere gezonde gewoonten van de pindakaaseetsters? Dan het vet. Pindakaas bestaat voor maar liefst 55 procent uit vet en is dus allemachtig rijk aan calorieën. Dikkerds, wees dus gewaarschuwd! Gelukkig bestaat dat vet voor slechts twintig procent uit ongezonde, verzadigde vetzuren en voor tachtig procent uit gezonde, onverzadigde vetzuren. Per saldo hebben die vetten een positieve invloed op het cholesterolgehalte in het bloed, waardoor de aderen minder gemakkelijk dichslibben en verkalken. De kans op een hartinfarct wordt er door verkleind. Transvetten (die een zeer ongunstige invloed hebben op het cholesterolgehalte in het bloed) komen in pindakaas niet voor. Uit onderzoek in de Verenigde Staten en Canada blijkt dat iets meer dan één procent van de bevolking er allergisch is voor pinda's. Kinderen met een allergie voor koemelk groeien daar vaak overheen. Dat geldt niet voor de pinda-allergie, die vaak levenslang is. Ook anderszins betreft het een vervelende kwaal, omdat men in een paar minuten tijd ontzettend ziek kan worden van zelfs een zeer minieme hoeveelheid pinda-eiwit. Sommigen sterven er zelfs aan . Probleem is ook dat niet altijd duidelijk is in welke producten pindameel zit, ook de drempelwaarden verschillen van persoon tot persoon. Menigeen met een pinda-allergie is ook overgevoelig voor noten. Toch is een pinda geen noot. Noten groeien als vruchten met een harde schil aan bomen of struiken, pinda's zijn eigenlijk peulvruchten. Ze groeien onder de grond, als onderaardse boontjes aan de pindastruik.

Ja, er zitten veel goede vetten (onverzadigd) Onverzadigde vetten brengen je slechte cholesterol omlaag en hebben een positieve invloed op je goede cholesterol.

Nee hoor, zo gezond is het niet. Per broodsmeersel, ong. 1 eetlepel of 15 gram 95Kcal = 400 Kjoules. 4 gram eiwitten (dat is hetzelfde als gemiddeld vleeswaar op je brood) 2 gram koolhydraten 8 gram vet. Als het om de eiwitten gaat, kun je nog beter een plak kaas nemen.

in principe is pindakaas lekker én best gezond ook best vet en niet voor iedereen zomaar goed bijv. met een allergie voor pinda's. het is persoonlijk, hoe gezond het is.

Pinda's zijn strikt genomen een peulvruch(en GEEN NOOT !!!) en dus een goede bron van eiwitten. Echter pinda's bevatten ook veel vet, en verrassend genoeg lijken veel mensen hier dat niet eens te weten ; ook veel verzádigd vet. De 'verkeerde' soort dus. Pindakaas die uitsluitend uit gemalen pinda's bestaat is dus an sich best gezond, maar met mate. Twee boterhammen met een dikke laag per dag is eigenlijk al te veel, zeker voor wie op de lijn moet letten. Pindakaas die ook nog suiker bevat (Amerikaanse pindakaas) is ronduit niet echt gezond te noemen. Het is dus uiteidelijk net zo gezond als alle voedingsmiddelen : mits redelijk puur natuur en met mate past het uitstekend in een normaal voedingspatroon. Met suiker en in grote hoeveelheden is het uitgesproken ongezond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100