Kan je nog donor zijn als je besmet bent met 'onschuldige' maar permanente virussen?

Kan je nog donor zijn als je bijv. Herpes hebt? Dit virus trekt zich terug in een zenuwknoop en kan zorgen voor nieuwe aanvallen. Het wordt vaak gezien als een 'onschuldige' aandoening, maar je komt er nooit meer vanaf. Kan je dan nog wel donor zijn of bestaat er een risico om de ontvanger van een van je organen te besmetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag, ik kan alleen iets vinden over uitsluiting van orgaan donatie na een bloedvergiftiging en bij een hiv besmetting. Maar ik weet dat bv bij mensen die overlijden aan kanker ook geen donatie mogelijk is.

Het beste antwoord

Voordat je echt bloeddonor bent, wordt je bloed eerst onderzocht op een aantal bloedoverdraagbare ziekten.
Veel informatie daarover vind je op http://www.hoedoe.nl/lichaam-geest/lichaam/hoe-word-ik-bloeddonor

Hoewel het lichaam antistoffen aanmaakt tegen het herpesvirus die in het bloed kunnen worden aangetoond, wordt het herpesvirus niet via bloed verspreid. Dus herpes is geen belemmering om bloeddonor te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb laatst een brief thuis gekregen met de vraag of ik donor wilde worden. Er stond nadrukkelijk in geschreven dat IEDEREEN (dun,dik,gezond,ongezond etc..) donor kon worden.

Misschien zijn er nog als je bepaalde ziektes hebt ledematen/organen etc die je wel verantwoord kan afstaan. Of misschien wegen ze het 'doodgaan als je niet snel een nieuw hart krijgt' af tegen 'organen met herpes'
en is diegene dan wel heel blij met herpes omdat het zijn/haar leven gered heeft!