Als je de prikpil neemt, stopt de menstruatie dan volledig?

En wat zijn de nadelen van een prikpil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.5K

Antwoorden (6)

ik heb de prikpil 13 jaar gebruikt, en al die tijd niet gemenstrueerd.
het is me al die jaren uitstekend bevallen.
minder was, dat er vorig jaar bij mij een hormoongevoelige tumor is geconstateerd, en dan zit je met hormonen in je lijf die je eigenlijk niet wil.
als je tegen de 50 loopt, zou ik dan ook adviseren geen prikpil te gebruiken.
los daarvan vond ik het ideaal.
Rieneke1
14 jaar geleden
Dat komt voor. Maar als je het dan toch over nadelen hebt: het komt ook voor dat je onregelmatig of zelfs continu vloeit met de prikpil. Verder is verlies van libido een bekende bijwerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grote nadeel van de prikpil is dat je er niet gelijk mee kunt stoppen als je last krijgt van vervelende bijwerkingen. Het hormoon blijft in het lichaam immers 3 maanden actief. Velen beginnen er om deze reden niet aan.
Bijverschijnselen die kunnen optreden zijn o.a. zwaarder worden, verlies van haar, hoofdpijn, acne, duizeligheid, nerveusheid, depressie, toe- of afname van de zin in sex, pijnlijke borsten en vermoeidheid.
De menstruatie wordt vaak onregelmatig. Ook kun je last krijgen van "spotting", zoals bij andere voorbehoedsmiddelen die alleen progestageen bevatten.
Als je met de prikpil stopt kan de menstruatie nog een tijd lang weg blijven en kun je vaak niet onmiddellijk zwanger worden.
Het beschermt je niet tegen geslachtsziekten.

Wel blijft je menstruatie weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen:
Het is een zeer betrouwbare methode van anticonceptie.
Je hoeft er maar eens in de drie maanden aan te denken. Dit kan handig zijn als je een vrij onregelmatig leven leidt.
Je hebt minder bloedverlies als je ongesteld bent. (Hoewel het in uitzonderlijke gevallen ook tot meer bloedverlies kan leiden.)
Niemand hoeft te weten dat je deze injecties haalt.Als je ouders ertegen zijn dat je voorbehoedsmiddelen gebruikt, maar je bent toch van plan seks te hebben, is dit een goede manier om jezelf te beschermen tegen ongewenste

Nadelen
Het grote nadeel van de prikpil is dat je er niet gelijk mee kunt stoppen als je last krijgt van vervelende bijwerkingen. Het hormoon blijft in het lichaam immers 3 maanden actief. Velen beginnen er om deze reden niet aan.
Bijverschijnselen die kunnen optreden zijn o.a. zwaarder worden, verlies van haar, hoofdpijn, acne, duizeligheid, nerveusheid, depressie, toe- of afname van de zin in sex, pijnlijke borsten en vermoeidheid.
De menstruatie wordt vaak onregelmatig. Ook kun je last krijgen van "spotting", zoals bij andere voorbehoedsmiddelen die alleen progestageen bevatten.
Als je met de prikpil stopt kan de menstruatie nog een tijd lang weg blijven en kun je vaak niet onmiddellijk zwanger worden.
Het beschermt je niet tegen geslachtsziekten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook bij de gewone pil stopt de menstruatie als je door blijft slikken. De prikpil werkt ongeveer drie maanden. Als je dan weer een prik krijgt, menstrueer je niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de prikpil, welke qua hormonen voor veel mensen niet een ideale oplossing is, kun je ook kiezen voor een Mirenaspiraal. Hierin zitten veel minder hormonen en bij veel vrouwen stopt dan ook de menstruatie. Het voordeel is dat als het niet bevalt je er hem er zo weer uit kunt laten halen. Overleg eens met je huisarts of gynaecoloog.