Nee,
water uit de heet water kraan is geen drinkwater.

bron:
Als waterbedrijf raden wij het drinken van warm water uit de kraan af. Het is namelijk mogelijk dat metalen als koper, lood of cadmium in het warme water oplossen in de leidingen. Dat geldt zowel voor oude als nieuwe leidingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lauw water uit de kraan is niet gezond, ook niet voor volwassenen. Om te drinken gebruik je water uit de koudwaterkraan. Als het lauw of warm moet zijn, warm je het op een andere manier op (bv. magnetron).

Kraanwater is ongekookt geschikt voor baby's. Er zitten immers geen ziekteverwekkende bacteriën in.

Er zijn andere zaken waar je moet op letten als je kraanwater aan een baby wil geven:
- Baby's met ernstige maag- en darmstoornissen moeten nitraatarm water gebruiken. Als dit bij jouw baby het geval is, vraag dan aan je drinkwaterbedrijf hoeveel nitraat het kraanwater in je woonplaats bevat. Ook in sommige flessenwaters is het nitraatgehalte te hoog voor deze baby's. Raadpleeg de kinderarts bij twijfel.
- Voor baby's met een moeilijke spijsvertering wordt wel eens zacht water aangeraden. Hoe zacht het kraanwater is kan je ook opvragen bij het waterbedrijf.
- Jonge kinderen zijn extra gevoelig voor lood. Als je nog loden leidingen in huis hebt (dat kan in oude huizen nog het geval zijn), kan je voor de flesvoeding beter mineraalwater of bronwater gebruiken.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik was nog een aandachtspunt vergeten. Water uit een Brita filterkan is niet geschikt voor baby's. Het filterpatroon zet namelijk calcium en magnesium om in natrium. Teveel natrium is niet goed voor baby's. Daarnaast kunnen zich bacteriën ontwikkelen op het filterpatroon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Goed antwoord! Om even op je laatste zin in te gaan: niet elk mineraalwater of bronwater is geschikt voor baby's. In sommige mineraalwaters zitten zoveel mineralen dat ze voor baby's een overdosis zouden vormen. Let er dus op welk mineraalwater je in zo'n geval gebruikt.