wat gebeurt er als ik een derde pil dulcolax neem?

Ik ben maandag naar de huisarts geweest en deze heeft mij aangeraden om 3 dagen dulcolax te gebruiken in combinatie met een stroop-achtig laxeermiddel. Nu is dit mijn derde dag en ik begin er moedeloos van te worden, want het werkt niet, niet voor mij. Ik krijg wel wat buikkrampen zo nu en dan en dan poep ik een klein beetje, meer niet. Nu heb ik er vanochtend twee tegelijkertijd geslikt maar nu wil ik een derde nemen. In de bijsluiter staat alleen dat, wanneer je een te hoge dosis neemt je direct contact moet opnemen met je huisarts. Ik kan alleen nergens vinden wat er dan gaat gebeuren, als het namelijk niks super ergs is, neem ik gewoon die derde pil. Het is mijn laatste dag en ik wil er nog een schepje bovenop doen, want als alles er voor morgen middag uit is, hoef ik niet nog een keer naar de huisarts. Weet iemand dus toevallig wat er kan gebeuren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.7K

Antwoorden (2)

De werkzame stof in Dulcolax prikkelt het darmslijmvlies. Wanneer er een hoge dosis van is ingenomen kunnen diarree, buikkrampen en verstoring van de vochtbalans optreden. Je dikke darm kan gaan ontsteken, dan heb je colitis. Hevige buikpijn, duizeligheid, en flauwvallen is mogelijk.

Het lijkt mij een beter idee om naar buiten te gaan en een stevige wandeling te maken. Dat zal meer effect op jouw stoelgang hebben dan nog een pilletje te slikken en mogelijk zulke nare gevolgen daarvan te ondervinden. Drink morgen op de nuchtere maag een groot glas lauwe thee, en het zou mij niet verbazen als daarna blijkt dat je die ballast kwijt kunt raken.
Amadea
9 jaar geleden
Als je met twee tabletten én in combinatie met een ander laxeermiddel (toevallig lactulose?) geen resultaat hebt, zal waarschijnlijk die derde tablet ook niet heel veel doen. Wel zul je waarschijnlijk meer krampen krijgen, dat is nu eenmaal de werking van het middel.

Het duurt even voor het gaat werken. Ik weet niet hoeveel tijd er zat tussen het moment dat je het slikte en het moment dat je hier deze vraag stelde, maar het kan tot ongeveer twaalf uur duren voor je resultaat hebt van de tablet; de zetpillen werken veel sneller. Het beste kun je de tabletten 's avonds nemen, waarschijnlijk staat dat ook in de bijsluiter. Als het werkt, kun je dan de volgende ochtend naar de WC.

Als je een middel hebt gekregen van je huisarts en dat middel werkt niet afdoende, neem dan opnieuw contact op met je huisarts. Misschien heb je een ander middel nodig, of zou je in plaats van een oraal laxeermiddel een rectaal middel moeten hebben (zoals zetpil of (micro)klysma). Als er een harde prop ontlasting in je rectum zit, net boven de anus, werken orale laxeermiddelen vaak niet goed. Je huisarts kan je onderzoeken en kan voelen of dat het geval is. Wij kunnen dat hier niet.

In elk geval is dulcolax niet een geschikt middel om zomaar de dosering van te verhogen. Het is een middel dat werkt door prikkeling van het darmslijmvlies waardoor de peristaltiek sterker wordt. De aanbevolen dosering is 5 of 10 mg per dag, en dus niet meer. Als dat niet voldoende werkt, heb je een ander middel nodig en waarschijnlijk niet een hogere dosering. Ga dus terug naar je huisarts of neem telefonisch contact op voor verder advies.

Zoals ik al schreef zou een rectaal middel geschikter kunnen zijn, maar er zijn ook orale laxeermiddelen die anders werken of die wél in hogere dosering gebruikt kunnen worden als een lagere dosis geen effect geeft. Movicolon bijvoorbeeld is een middel dat in lage dosering (1-2 sachets per dag) gebruikt wordt bij (chronische) obstipatie en in hoge dosering (tot 8 zakjes binnen 6 uur) zelfs gebruikt kan worden bij fecale impactie, dus als de ontlasting echt helemaal vast zit. Bovendien is dat een middel dat veel vriendelijker is voor je darmen en minder snel buikkrampen veroorzaakt. Maar er zijn meer middelen die sterker of anders of op een andere plaats (bij rectaal gebruik) werken dan dulcolax. Overleg dus met je huisarts en ga niet zelf rommelen. Obstipatie is vervelend genoeg, maar bij niet goed (be)handelen wordt het allemaal nog veel vervelender.