Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat gebeurt er als ik een derde pil dulcolax neem?

Ik ben maandag naar de huisarts geweest en deze heeft mij aangeraden om 3 dagen dulcolax te gebruiken in combinatie met een stroop-achtig laxeermiddel. Nu is dit mijn derde dag en ik begin er moedeloos van te worden, want het werkt niet, niet voor mij. Ik krijg wel wat buikkrampen zo nu en dan en dan poep ik een klein beetje, meer niet. Nu heb ik er vanochtend twee tegelijkertijd geslikt maar nu wil ik een derde nemen. In de bijsluiter staat alleen dat, wanneer je een te hoge dosis neemt je direct contact moet opnemen met je huisarts. Ik kan alleen nergens vinden wat er dan gaat gebeuren, als het namelijk niks super ergs is, neem ik gewoon die derde pil. Het is mijn laatste dag en ik wil er nog een schepje bovenop doen, want als alles er voor morgen middag uit is, hoef ik niet nog een keer naar de huisarts. Weet iemand dus toevallig wat er kan gebeuren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De werkzame stof in Dulcolax prikkelt het darmslijmvlies. Wanneer er een hoge dosis van is ingenomen kunnen diarree, buikkrampen en verstoring van de vochtbalans optreden. Je dikke darm kan gaan ontsteken, dan heb je colitis. Hevige buikpijn, duizeligheid, en flauwvallen is mogelijk.

Het lijkt mij een beter idee om naar buiten te gaan en een stevige wandeling te maken. Dat zal meer effect op jouw stoelgang hebben dan nog een pilletje te slikken en mogelijk zulke nare gevolgen daarvan te ondervinden. Drink morgen op de nuchtere maag een groot glas lauwe thee, en het zou mij niet verbazen als daarna blijkt dat je die ballast kwijt kunt raken.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden