Waarom moet je niesen als je in de zon kijkt?

Als ik moet niesen en hij komt niet kijk ik in een lamp of in de zon hoe komt het dat die dan wel komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is eigenlijk een combinatie van twee reflexen. Als je niest sluit je altijd je ogen. De druk achter je ogen zou anders op zo’n moment te groot worden. De oogleden voorkomen dat je ogen te ver naar buiten zouden worden gedrukt. Maar ook als je in fel licht kijkt sluit je in een reflex je ogen, om verblinding te voorkomen.
Als je, op het moment dat een nies er zit aan te komen in de zon of een felle lamp kijkt, sluit je in reflex je ogen. Op dat moment wordt ook de andere actie geactiveerd die bij het sluiten van de ogen hoort: de niesreflex.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Link van een eerder gestelde vraag;
http://www.goeievraag.nl/vraag/niesen-lamp-kijkt.2726 Ik had dit antwoord ook! +1

Andere antwoorden (2)

Door het felle licht worden ook je ogen geprikkeld en omdat je ogen en neusholtes met elkaar in verbinding staan ga je er sneller van niezen. Maar is niet altijd zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in de zon of ander fel licht kijkt gaan je ogen wat meer tranen; het traanoverschot loopt via de kanaaltjes in je ooghoeken je neus in en daar traanvocht licht zout is prikkelt dat je slijmvliezen zodat je moet niezen.