Als je spinazie niet mag opwarmen, hoe zit het dat met voorgekookte of diepvries spinazie? Die warm je dan toch ook voor de 2e keer op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag je spinazie niet voor de 2e keer opwarmen? Dat hoor ik nu voor het eerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +!
Ik denk dat er veel zin en onzin over geschreven wordt, wel een interessante site: http://www.food-info.net/nl/national/ww-spinazie.htm
Maar hoe het nou zit met diepvries of voorgekookte spinazie kan ik niet vinden. Volgens fabrikanten kan het geen kwaad. Maar wat is nou waar..?

Het beste antwoord

Het is een zeer hardnekkig misverstand dat er iets speciaals aan spinazie is waardoor je het niet opnieuw zou mogen opwarmen. Het hele verhaal is namelijk te herleiden tot een rekenfout van de betreffende onderzoeker. Er komen geen spannende hoeveelheden nitriet vrij bij het opnieuw opwarmen van spinazie.

Voorgekookte of diepvriesspinazie warm je inderdaad voor de tweede keer op, maar dat is geen enkel probleem. En zelf kun je ook gerust een maaltijd met spinazie maken, invriezen en later opnieuw verwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je voor je antwoord. Nu ben ik van die jarenlange fabel af die er al sinds mijn studententijd is.

Andere antwoorden (5)

je kan het 10 keer opwarmen, het is nl. een urban myth

http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang35/19/04d.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een fabeltje dat je spinazie niet mag opwarmen.
Ooit heeft iemand een rekenfout gemaakt bij de hoeveelheid nitraat wat vrijkomt bij opwarming.

Spinazie kun je gerust opwarmen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag spinazie niet te lang doorkoken. Vooral in de pan met slecht doorroeren kan problemen opleveren met nitraat omzetting naar nitriet.
Opwarmen in de magnetron levert geen problemen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Industrieel diepgevroren groenten zijn op dit vlak minder delicaat: men koelt ze zeer snel tot extreem lage temperaturen waardoor de bacteriën gedood worden en niet de kans krijgen om bij de opwarming een interactie aan te gaan met eventuele nitraten.
De bacteriën, die nu eenmaal niet te vermijden zijn in voedsel dat werd bewaard, verhogen de omzetting van nitraat in nitriet tijdens het opwarmen van het voedsel. Je moet dus voorzorgen nemen: hebt je na de maaltijd groenten over, dan koel je die zo snel mogelijk en zet ze in de koelkast. Bij het opwarmen brengt je de spinazie snel aan de kook en eet ze ook snel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal antwoorden wezen al op de omzetting van nitraat in nitriet.
Belangrijk is dat het gerecht na de eerste keer koken snel wordt afgekoeld en gekoeld bewaard wordt.
Dat laatste geldt trouwens voor veel gerechten.