Wat veroorzaakt de geluiden die een MRI-scanner maakt?

Een MRI-scanner maakt een hoop geluiden. Harde geluiden. Wisselende geluiden.

Welke onderdelen veroorzaken die geluiden, en waarom veranderen de geluiden steeds?

Toegevoegd na 1 minuut:

Ik zag dat deze vraag een kleine drie jaar geleden al is gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/lawaai-NMR.262628

Ik denk echter dat er een gedetailleerder antwoord mogelijk is dan destijds gegeven. Daarnaast werkt de link in het antwoord op die eerdere vraag intussen niet meer.

Cryofiel
9 jaar geleden
3.4K
paulus811
9 jaar geleden
Er heeft een artikel gestaan in de NY Times over dit onderwerp, hierbij de link http://www.nytimes.com/2012/04/17/science/why-mri-machines-make-that-loud-noise.html?_r=0
Cryofiel
9 jaar geleden
Da's alvast een prima begin! Blijft de vraag waarom er zoveel *verschillende* geluiden optreden, en waarom het niet continu dezelfde geluiden zijn die je hoort, maar nu eens een tijdje het ene geluid, dan eens een tijdje een ander geluid, dan weer een ander geluid, dan een paar geluiden tegelijk, enzovoort. Best boeiend, zo'n "concert", daar niet van...
paulus811
9 jaar geleden
Inderdaad boeiend, hoewel ik voor een concert toch liever in een zaal zit dan in een mri scanner kruip...Een echte verklaring voor het vaak lawaaiige en afwisselende geluid heb ik ook niet, maar ik weet wel dat de scanner soms moet wachten tot de data is weggeschreven. Zijn we anno 2014 gewend om iedere dag updates te krijgen op onze phones en pads, de techniek en software achter MRI scanners is vaak jaren oud. Tegelijk lezen en schrijven lukt de meeste scanners niet, op enkele uitzondering na zoals de open scanner bij Mediferia in Amersfoort. Daar lig je dan ook maar de helft van de tijd in/onder. Een andere verklaring voor het afwisselende geluid zou kunnen zijn (en hierbij alleen mezelf als bron) dat de magneten een spiraalvormige beweging maken. De bron van het geluid verplaatst zich rond je en ook daardoor zou het kunnen lijken alsof het geluid verandert.
Thecis
9 jaar geleden
Medische apparatuur is vaak gevalideerd. Dat betekend dat er niet zomaar wijzigingen aan gedaan mogen worden. Dat is soms de reden waarom software verouderd is (het opnieuw valideren kan soms dagen of weken in beslag nemen omdat je alle functionaliteiten opnieuw moet bekijken).
Cryofiel
9 jaar geleden
De ronddraaiende beweging is natuurlijk herkenbaar en logisch. Ik zou dan echter verwachten dat ik bijvoorbeeld een paar geluidsbronnen hoor die op dezelfde plek blijven, en een paar geluidsbronnen die rondjes draaien, waarbij eventueel de resonanties kunnen variëren afhankelijk van de stand van het draaiende deel. Maar wat ik hoor is veel complexer dan dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goede vraag! Vond het verschrikkelijk om in de scan te liggen, juist door die herrie en de kleine ruimte

Het beste antwoord

Gezien je achtergrond en de dingen die je zelf aan haalt, zal Engels niet een heel groot probleem zijn ;-)
(daarbij heb ik nu even niet de tijd om het te vertalen)

Acoustic noise in most imaging environments arises from various sources. Continuous noise can originate from ancillary equipment located in the room that houses the imager. This equipment often includes a pump for liquid helium used to supercool the imager’s permanent magnet, a fan for supplying ventilation to the patient, and the air-handling equipment for the imager room. The highest-level noise, however, is intermittent and is produced whenever an image is acquired. To generate images, MRI uses both the static field of a permanent magnet and temporally varying magnetic field gradients to manipulate the nuclear spins of hydrogen nuclei (protons) in the body (e.g., Bushong, 1996; Cohen, 1998). Three sets of coils wound on a cylindrical fiberglass core are used to set up magnetic field gradients orthogonal and parallel to the long axis of the imager bore (e.g., Hedeen and Edelstein, 1997; see Fig. 1). When current is passed through these coils to set up the gradients, the resulting magnetic forces on the coils cause them to flex and thereby generate audible acoustic noise (e.g., Hurwitz et al., 1989; Schmitt et al., 1998). Flexure of the gradient coils can also produce acoustic noise secondarily. For example, vibration of the coils and the core on which they are wound can be conducted through the core supports to the rest of the imager’s structure, which responds by vibrating noisily. Where the connections between the core and its supports are not rigid, parts can rattle against each other, further adding to the noise (Hurwitz et al., 1989; Kelley, 1994). Although the exact noise may differ somewhat between imaging facilities, the generating mechanisms and characteristics may well be similar among commercial imagers. In this paper, acoustic noise produced directly or indirectly by the action of the gradient coils will be referred to as “gradient noise.”

Volledige artikel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2270941/

Toegevoegd na 1 minuut:
Bottomline,
Veel bewegende onderdelen, stroom voor de variabele magneet, pompen die koelvloeistof door het apparaat heen pompen, etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een vertaling wil, geef het even aan. Doe ik dat alsnog.
Thecis
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
No need to translate, I'm quite used to reading English texts. ;-) Ik ga je artikel eens goed doorlezen. Misschien dat ik daarna op het onderwerp terugkom. Gun me even wat leestijd.
Thecis
9 jaar geleden
Mighty fine lad :p
Ik had al zo'n vermoeden :-) Geen probleem. Laat maar weten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het artikel niet helemaal gelezen heb (de repeatability, heel belangrijk voor onderzoek, vond ik nu even wat minder belangrijk. En de footnotes heb ik even gelaten voor wat ze zijn).