Hoe snel produceert een mens bloed?

Dus als een mens twee liter bloed verliest, bijvoorbeeld, hoe lang duurt het dan voor het lichaam dat weer heeft bijgeproduceerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet alleen de hoeveelheid bloed is van belang, maar ook de kwaliteit van dat bloed.

Op deze website http://www.blood.co.uk/about-blood/how-the-body-replaces-blood/ staat: "Male donors need to wait a minimum of 12 weeks between whole blood donations and female donors 16 weeks. So why wait? Well, unlike white cells and platelets, it takes several weeks for all the red cells to be replaced."

De vertaling van die tekst luidt: Mannelijke bloeddonoren moeten minstens twaalf weken wachten tussen bloeddonaties en vrouwelijke donoren zestien weken. Waarom? Nou, in tegenstelling tot witte bloedcellen en bloedplaatjes, duurt het enkele weken voordat alle rode bloedcellen zijn vervangen.

Één bloeddonatie is ongeveer 470 ml.

Een groot deel van het bloed bestaat uit water. Geadviseerd wordt daarom om vóór en na bloeddonaties veel water te drinken. Het lichaam zal heel snel weer voldoende bloed hebben aangemaakt.

Het kost echter een aanzienlijke tijd voordat de kwaliteit van het bloed weer volledig als vanouds is na een bloeddonatie. Dit betekent echter niet dat men zich in de tussentijd per definitie ziek of zwak zal voelen.
Antoni
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Aanvulling:
Als je een bloedtransfusie hebt ontvangen, voel je je vaak zwak naar ca 6 weken. De bloedcellen van het donorbloed worden sneller afgebroken dan dat de nieuwe worden aangemaakt. Na 6 - 8 weken is het donorbloed afgebroken en je eigen bloed is weer "op kwaliteit" na een (minimum van een) maand of 3. Bij zeer grote transfusies (2 liter of meer) kan je je nog een ruime tijd daarna zeer zwak voelen (voelt en is ook eigenlijk een bloedarmoede).