Wat veroorzaakt tijdens het zwemmen kramp?

Mijn buurvrouw van52 jaar en haar dochter van 24 krijgen al zolang als ze leven bij het gaan zwemmen direct kramp.
Het lijkt dus een erfelijke aandoening te zijn.
De kramp komt in hun hele lichaam voor.
Het heeft niets te maken met de waterthemperatuur, het komt in koud en warm water voor.
Ze zwemmen nu nooit meer.

Toegevoegd na 17 minuten:
De kramp ontstaat direct bij het in het water gaan en heeft niets met overbelasting te maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zit het dan als ze zich douchen,komen ze ook met water in aanraking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goei vraag! Ik krijg altijd kramp in mijn tenen tijdens het zwemmen.

Antwoorden (3)

het is een ongewilde spierspanning

Start rustig en opbouwend; loop niet te hard van stapel.
Drink voldoende tijdens een periode van inspanning.
Eet niet vóór de inspanning, omdat dit een sterkere doorbloeding geeft van het maag-darmsysteem, terwijl we alle bloed nodig hebben in de spier t.b.v. de zuurstofvoorziening.
Zorg voor een goede cooling down.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kramp is het plotseling samentrekken van de spier en dat gebeurt zo heftig dat het pijn doet. Bij overbelasting van een spier schiet de doorbloeding van een spier tekort. D.w.z. dat er te niet veel zuurstof (O2) wordt aangevoerd en te niet veel afvalstoffen worden afgevoerd. Er ontstaat daardoor melkzuur (lactaat) dat bij een bepaalde hoeveelheid in het bloed een gevoel van vermoeidheid en spierpijn geeft. De spier "verzuurt", omdat voor het verbranden (dus wegwerken) van melkzuur onvoldoende zuurstof (O2) present is. Kramp in een spier betekent, dat zich na een zware inspanning een enorme hoeveelheid melkzuur heeft opgehoopt. Dat leidt tot een plotseling samentrekken en verstijven van de spier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwemmen en kramp
Kramp is een ongewilde spierspanning, die veroorzaakt wordt door overmatige spierarbeid. Het bloed kan de door de werkzame spieren gevormde afvalstoffen, zoals bv. melkzuren, niet voldoende afvoeren. Spierkramp ontstaat dikwijls door:
„« Te zware inspanning na ongewone bewegingen
„« Te lang zwemmen in ¡¥koud¡¦ water (onderkoeling)
„« Zwemmen in water met sterk wisselende temperatuur.

Direct na een stevige maaltijd gaan zwemmen, vergroot de kans op kramp aanzienlijk. Er is namelijk veel bloed nodig bij de spijsvertering, waardoor er weinig beschikbaar is voor de spieren. Kramp kan in alle spieren optreden; berucht zijn bijvoorbeeld:
„« Kuitkramp
„« Bovenbeenkramp
„« Bovenarmkramp
„« Onderarmkramp
„« Vinger/teenkramp
Met name deze krampen kunnen een zwemmer behoorlijk in moeilijkheden brengen.

Lees meer hierover op onderstaande site:

http://www.watervriendenamsterdam.nl/competities.php?id=15