Staand of zittend plassen? wat is beter voor de blaas mannen(gezondheid) etc.???

Ik vroeg mij zelf af (als man) wat is nou beter voor je staand of zittend plassen? (voor de gezondheid en niet wat DE VROUW wil!!)

Staand plassen zou beter voor je zijn, maar laatst hoorde ik weer dat zitten beter voor je prostaat is.. (als ik zittend plas kan ik niet in een keer plassen dan zit er een soort korte pauze in en dan komt de rest eruit)

(zou weer goed werken tegen erectie stoornissen maar die heb ik niet)

Beetje tegenstrijdig allemaal dus wat is nou het beste voor de man?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Poet
9 jaar geleden
Bij staand plassen moet je vaker de WC schoonmaken. Dat is volgens mij niet zo gezond. Onhandig bukwerk, chemische schoonmaakmiddelen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mocht je mijn antwoord gelezen hebben, vergeet het. Na wat dieper onderzoek bleek dat ik ongelijk had. Zittend plassen is beter.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1814675/2010/10/16/Staand-plassen-is-ongezond-en-vies.dhtml
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor poepen geldt trouwens ook dat zitten beter is.

Antwoorden (3)

Staand of zittend, het maakt niets uit. De plas stopt in beide gevallen als de blaas leeg is. Daarbij maakt het niks uit of dat in een keer gebeurd of met tussenpozen.

Alleen als je een prostaat probleem hebt, een vergrootte prostaat, kan het plassen problemen gaan geven. Je kan dan onvoldoende druk opbouwen om de blaas geheel te ledigen en dat kan op den duur blaasontsteking veroorzaken of ervoor zorgen dat je veel vaker moet plassen.

Wat wel uitmaakt is de manier waarop je je ontlasting (poep) doet. Diep zitten (hurken) is beter dan zitten op een hoge (westerse) w.c.pot.
Door het diep zitten heb je minder kracht nodig om te poepen en wordt de endeldarm minder kracht belast. Daardoor heb je veel minder kans op aambeien, een pijnlijke aandoening die kan ontstaan door overbelasting van het laatste deel van de endeldarm en de kringspier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Over die kracht bij het poepen - bedoel je de kracht die je zo heel af en toe zelf moet zetten (het 'persen'), of bedoel je de kracht die de darmen zelf al opwekken als je gewoon gaat zitten en wacht tot de ontlasting er vanzelf uitkomt?
ronron1212
9 jaar geleden
Het heeft niets met onvoldoende druk te maken bij een vergrote prostaat maar dat de urinebuis wordt dicht geknepen.
Wanneer er wel klachten zijn, dan gaat het vaak om moeite met plassen. Doordat de prostaat om de plasbuis heen ligt, duwt hij langzaam maar zeker de urinebuis dicht. De klachten beginnen daardoor vaak met het minder krachtig worden van de urinestraal. Het kost wat tijd voordat de plas eruit komt. En het duurt langer voor je uitgeplast bent, doordat de urinestraal dunner is of druppelsgewijs gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ron: dat klopt wel, maar het is ook een kwestie van balans: zolang er wel doorgang mogelijk is (dus de boel niet compleet is afgeklemd door de prostaat) kan de urine goed doorstromen als er maar voldoende kracht achter zit. Medicatie die gegeven wordt bij een goedaardige prostaatvergroting is daar dan ook op gebaseerd: het verbetert de doorstroming van de urinewegen, zodat de blaas zich ondanks de vergrootte prostaat toch goed kan ledigen. Aan de prostaat zélf doen middelen als alfuzosine of tamsulosine niets. @Beer: ik ben het niet met je eens dat het niet uitmaakt of je je blaas in één keer leegplast of met onderbrekingen. De ledigingsreflex is pas op te roepen als de blaas een bepaalde vulling heeft bereikt. Een blaas waar - bijvoorbeeld - 50 cc in zit, kun je niet leegplassen maar alleen met een katheter leeg krijgen. Je kunt doen wat je wilt, maar met slechts 50 cc doet de reflex zich, althans bij een gezonde blaas, niet voor. Dat betekent dat wanneer iemand plast met onderbrekingen, de kans groter is dat er op een bepaald moment een onderbreking is waarna de urinestroom niet meer op gang zal komen, zodat de blaas minder goed leeg wordt geplast dan wanneer het in één keer gebeurd zou zijn. Overigens is uit onderzoek bekend dat ook mannen in zittende positie hun blaas beter leeg kunnen plassen dan wanneer ze staan. Zoals jjjgroot al zegt dus (en ik zal daar plussen).
ronron1212
9 jaar geleden
Lies12 ik heb het zelf en geloof me het heeft niets met kracht te maken er is een soort blokkade. Hiervoor krijg je medicijnen die de urine buis ontspannen waardoor je wel kunt plassen. De kracht is namelijk gewoon er uit.
ronron1212
9 jaar geleden
Lies12 ook zal de blaas zich niet makkelijk meer geheel ledige. Daarom ben je ook onder controle bij een uroloog die controleert of je blaas nog voldoende leeg is na het plassen.
ronron1212
9 jaar geleden
Verschijnselen De ernst van de symptomen hangt af van de mate waarin de prostaat tegen de plasbuis drukt. De klachten kunnen bestaan uit een minder krachtige urinestraal en/of een onderbroken straal, moeite met het op gang komen van het plassen, meer aandrang en vaker moeten plassen, nadruppelen, ongewenst urineverlies (incontinentie), ’s nachts vaker plassen of een gevoel hebben dat de blaas niet leeg komt. De combinatie van deze klachten wordt ook wel LUTS genoemd (Lower Urinary Tract Symptoms)
http://www.urologenvooru.nl/diagnoses/vergrote-prostaat/
Recent onderzoek wijst uit dat zitten beter is, omdat je zo ontspannen mogelijk moet zijn, om goed leeg te plassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb je daar een bron van dan?
Het is beter om te gaan zitten, ja balzak zal dan rust ondervinden. Als je gaat staan, zal je balzak geen rust ondervinden waardoor het zich laat hangen.