Waarom hebben sommige mannen geen baardgroei?

Ikzelf wordt helemaal gek van mijn baard groei, wanneer ik het 's morgens scheer is het 's avonds weer raak. Maar waarom is dat zo?
Waarom hebben sommige mannen weinig tot geen baardgroei?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Baardgroei bij mannen wordt mede door de testosteron (hormoon) spiegel bepaald.
Een hoge testosteronproductie leidt vaak tot snelle baardgroei, veel borsthaar en haar op andere plaatsen op het lichaam. Maar ook een forsere spierontwikkeling, meer agressie (korte lontjes) en haantjesgedrag worden door het testosteron gestimuleerd.

Ook de ras afstamming kan mede een factor zijn wat bepaald of een man veel of weinig baardgroei heeft. Er zijn menselijke rassen die vrijwel geen lichaamsbeharing hebben terwijl andere rassen zeer veel beharing hebben.
Door de natuurlijke vermenging van rassen door de eeuwen heen (evolutie) is de overmatige beharing bij veel blanke mannen goeddeels verdwenen.

Baardgroei is een van de kenmerkende mannelijke eigenschappen. Sommige vrouwen die last hebben van een verstoorde hormoonhuishouding kunnen ook baardgroei vertonen, al is dat minder prominent aanwezig.
Net als borstenvorming bij mannen die een teveel aan oestrogeen ( een vrouwelijk hormoon) produceren.

Mannen zowel als vrouwen produceren beide testosteron als oestrogeen hormonen waarbij bij vrouwen het oestrogeen de overhand heeft. Dit hormoon is een vrouwelijk hormoon, belangrijk voor haar geslachtskenmerken.

Bij sommige mannen kan de oestrogeen hormoonspiegel wat hoger zijn dan de testosteronspiegel zodat de baardgroei bij hen geremd wordt.
Die mannen hebben dan ook een veel mindere baardgroei en daarnaast wat meer 'vrouwelijke' verschijnselen.