Wanneer geheimhoudplicht doorbreken zorg?

Ik sta voor een dilemma, een cliënt van mijn dagbesteding heeft mij in vertrouwen verteld dat zij zichzelf gesneden heeft. Uiteraard heb ik gecontroleerd of de wond behandeld moet worden. Zij heeft mij verzocht dit niet door te vertellen. Ik weet nu niet goed hoe ik moet bepalen of ik dit wel of niet moet vertellen aan haar persoonlijk begeleider. Ik beschadig op deze manier haar vertrouwen in mij en ze kan juist iemand gebruiken die ze vertrouwt. Maar daarnaast is het gevaarlijk voor haar gezondheid en speler er uiteraard meer dingen waardoor zij in deze situatie is geraakt.

Iemand tips?

Toegevoegd na 29 minuten:
Zijn er ergens richtlijnen over geheimhoudplicht in de zorg? Deze lijken mij anders dan de medische zorg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben haar dag begeleider op de dagbesteding. Zij heeft een persoonlijk begeleider buiten de dagbesteding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
om te beginnen heb je nu al een deel van je geheimhouding geschonden door hoe stom het ook klinkt te vertellen dat een client van jou zichzelf heeft gesneden, dit mag je niet met derden delen ook al ken ik jou noch haar niet en noem je geen naam. tevens ben je verplicht om het te melden bij haar behandelaar. dus om je vraag te beantwoorden: nee dan schendt je geen geheimhouding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit kan en mag je niet stil houden omdat je een professional in de zorg bent! Waarvoor ben je anders begeleider. Ik werk zelf ook in de zorg, als mij dit zo overkomen zou ik dit zo naar cliënt benoemen. Uitleggen waarom en wie je gaat inlichten.
Beroepsgeheim is dat je bovenstaand verhaal niet aan je familie, buren enz verteld dan schend je je beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij, de behandeling valt of staat met het delen van alle relevante informatie over/van een cliënt met het team. Draai het eens om, als een andere begeleider/behandelaar informatie over haar heeft die jij nodig hebt in de begeleiding maar die niet met je deelt dan kun jij je werk niet zo goed uitvoeren als dat je die wel zou hebben. Dus ja, delen. En praat met bv. je leidinggevende over de dilemma’s die je bezig houden. En vertel eerlijk tegen je cliënt dat je deze informatie moet delen met de andere behandelaars. Misschien vindt deze dat niet leuk maar je cliënt is er het meest bij gebaat dat andere behandelaars op de hoogte zijn van de problematiek die speelt. Zelf denk ik dat cliënt er stilletjes op hoopt dat door jou dit te vertellen er een uitweg komt uit deze situatie. Over het algemeen is auto-mutilatie niet een situatie waar mensen zonder hulp uitkomen. Tot slot, VS stelt dat cliënt juist iemand nodig heeft die ze kan vertrouwen. Ik denk zelf dat je cliënt er het meest bij gebaat is om iemand in de omgeving te hebben waar ze zaken mee kan delen en die vervolgens zorgt dat ze de juiste hulp krijgt. Zo komt er mogelijk een uitweg voor cliënt uit deze situatie. En door je informatie te delen met de rest van het behandelteam voorkom je dat cliënt jullie onderling tegen elkaar kan uitspelen.

Het beste antwoord

In principe zijn jullie met een heel team bij de behandeling van betreffende cliënt betrokken. Als begeleider van de dagbesteding ben je onderdeel van dat team. Zaken die relevant zijn voor de behandeling/zorg voor de cliënt kun je onderling uitwisselen als dat relevant is voor die behandeling/zorg.

De geheimhoudingsplicht houdt in dat je geen informatie mag doorbrieven naar derden die niet direct bij de patiënt betrokken zijn. Als in een psychiatrische instelling een patiënt zichzelf verwondt, zal de verpleegkundige dit ook niet achterhouden voor de psychiater.

In dit geval zou ik het met je cliënt bespreken dat dit wel belangrijke dingen zijn om ook met andere hulpverleners te bespreken. Je kunt haar vragen of ze dit zelf wil doen, en dat jij het anders zal doen. Ik zou hier heel open over zijn, zodat je én haar vertrouwen blijft houden, maar ook je eigen grenzen bewaakt.

Bovendien is jouw cliënt er niet bij gebaat dat ze jouw als enige vertrouwenspersoon kan zien. Dat zou kunnen inhouden dat jij wellicht in de toekomst haar begeleiding moet geven bij zaken waar jij niet voor gekwalificeerd bent, omdat jij de enige bent die ze vertrouwt. Ze zal ook moeten leren andere zorgverleners te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij, de behandeling valt of staat met het delen van alle relevante informatie over/van een cliënt met het team. Draai het eens om, als een andere begeleider/behandelaar informatie over haar heeft die jij nodig hebt in de begeleiding maar die niet met je deelt dan kun jij je werk niet zo goed uitvoeren als dat je die wel zou hebben. Dus ja, delen. En praat met bv. je leidinggevende over de dilemma's die je bezig houden. En vertel eerlijk tegen je cliënt dat je deze informatie moet delen met de andere behandelaars. Misschien vindt deze dat niet leuk maar je cliënt is er het meest bij gebaat dat andere behandelaars op de hoogte zijn van de problematiek die speelt. Zelf denk ik dat cliënt er stilletjes op hoopt dat door jou dit te vertellen er een uitweg komt uit deze situatie. Over het algemeen is auto-mutilatie niet een situatie waar mensen zonder hulp uitkomen. Tot slot, VS stelt dat cliënt juist iemand nodig heeft die ze kan vertrouwen. Ik denk zelf dat je cliënt er het meest bij gebaat is om iemand in de omgeving te hebben waar ze zaken mee kan delen en die vervolgens zorgt dat ze de juiste hulp krijgt. Zo komt er mogelijk een uitweg voor cliënt uit deze situatie. En door je informatie te delen met de rest van het behandelteam voorkom je dat cliënt jullie onderling tegen elkaar kan uitspelen.

Andere antwoorden (4)

Je plicht tot geheimhouding hangt mede af van de vraag of jij hier beroepsmatig tot geheimhouding van vertrouwelijke mededelingen verplicht bent. In dit geval lijkt het me los van een eventueel beroepsgeheim beter om toch de persoonlijk begeleider in te lichten, waarbij je uiteraard kunt aangeven dat de cliënt jou dit in vertrouwen heeft verteld. Het belang van de cliënt is meer gediend bij deskundige hulp dan door het niet doorgeven van zulke belangrijke informatie. Met de begeleider kun je afstemmen hoe de cliënt te vertellen dat zoiets ernstigs niet geheim kon blijven. Met de verwondingen brengt deze cliënt zichzelf al schade genoeg aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb inderdaad een contract getekend met beroepsmatig geheimhoudins plicht. Ik weet niet in hoeverre dit geldt voor mensen die op de hoogte zijn van haar dossier etc. Mijn gevoel zegt ook contact op te nemen met haar persoonlijk begeleider. Hoe mijn planning eruit ziet is dat ik de cliënt dinsdag aanspreek en dat ik ondanks dat ze heeft gevraagd het geheim te houden haar vertel dat ik haar persoonlijk begeleider op de hoogte ga stellen. Als zij hierdoor boos op mij is neem ik dan uiteraard voor lief.
Ik heb niet echt een scenario of draaiboek voor je maar je zou er eens over kunnen denken of het niet mogelijk is om het voor elkaar te krijgen dat iemand anders het ontdekt. Creeër een situatie waarin dat mogelijk is zonder je eigen geweten tekort te doen. Of je geheimhoudingsplicht, 't is maar net wat je zelf prefereert. Overigens kun je (tegenwoordig) in de zorg (en waar niet) maar één fout maken en dat is je niet aan de procedure houden. Als er dan toch iets fout gaat dan ligt dat aan de procedure en niet aan jou. "Eerst de regels en daarna (maar liever niet) gezond verstand" is het motto..... jammer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geleerd dat de geheimhoudingsplicht niet geldt ten overstaan van de patiënt zelf en zijn/haar medebehandelaars (je moet immers ook een overdracht doen om zorg te waarborgen). Wanneer het de zorg ten goede komt mag je andere mensen inschakelen (of als je in elk geval de intentie hebt de zorg ten goede te komen)

De website van CZ bekrachtigt dit.

Bedenk voor jezelf ook wat zij tekort krijgt als je geen andere hulp inroept.
Probeer haar ervan te overtuigen dat wanneer haar persoonlijk begeleider het weet, dat deze haar beter kan helpen. Juist nu heeft ze mensen nodig die ze vertrouwen kan, maar daarbij hoort ook zeker de persoonlijk begeleider. Wees je ervan bewust dat, wanneer het mogelijk nogmaals gebeurt (of erger), en jij wist ervan, je je dan bijzonder schuldig kunt voelen. Ze heeft een luisterend oor nodig, en mogelijk meer. Wie kan haar hierin beter begeleiden dan een persoonlijk begeleider, die haar (waarschijnlijk) al langer begeleidt en haar goed kent?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reactie ik kan hier echt wat mee! Ik ben mij er bewust van ondanks de vele persoonlijke gesprekken ik haar onvoldoende alleen kan steunen en deze zorg gedragen moet worden. Zal nu gelijk de bron goed doorlezen.
Je zou omdat je twijfels hebt over je geheimhoudingsplicht of dit daar onder valt of juist niet. Contact kunnen opnemen met jouw leidinggevende. Vertel hem/haar dan dat een cliënt jou in vertrouwen iets verteld heeft waarvan jij denk dat de persoonlijke begeleider het moet weten. En leg daarbij uit, dat je niet goed weet wat je met de situatie aan moet en dat je bang bent om het vertrouwen van de cliënt te beschamen, maar dat je uiteindelijk ook het beste voor de cliënt wilt. Jouw leidinggevende zal je kunnen adviseren wat je wel en niet kan doen, en op dat moment is het ook niet meer jouw verantwoording meer.

Zelf op eigen houtje naar die persoonlijke begeleider toestappen zou ik niet doen. Voor hetzelfde geld kost het jou je baan, dan kan jij je beter indekken door advies te vragen aan je baas.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
M.i. is de reactie van Heer Voldemort absoluut het beste advies. Je probeert het nu op je eigen houtje uit te zoeken, en juist dat kan je in de problemen brengen. Bespreek het met je leidinggevende! Je hoeft de naam van de cliënt daarbij niet te noemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal eens! absoluut tot nog toe het beste antwoord in deze situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik werk al 30 jaar in de zorg, die geheimhoudingsplicht houdt in dat je niet over dit soort dingen met iemand buiten de organisatie mag praten (familie, buren vrienden enz). Ik vraag mij ernstig af of je dit achter mag houden ik denk nl wanneer je dit doet en cliënt doet nog ernstiger dingen met verstrekkende gevolgen en de inspectie komt er achter dat je wist dat er iets speelde (ze snijdt zichzelf) wat je achter hebt gehouden dan kan het je je baan kosten. Ik krijg de indruk dat het hier om iemand met een verstandelijk beperking gaat. Zij worden niet voor niets begeleid. PBer is eerste aanspreekpunt, vind je dat je deze moet overslaan bespreek je het inderdaad met je leidinggevende of desnoods met de gedragsdeskundige van je locatie.