Kan je hart ook op een verkeerde plek in je lichaam zitten?

bijv. bij je maag...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Ja, je hart kan ook aan de rechterzijde in je lichaam zitten.
Niet iedereen heeft het hart op de juiste plaats. Dat betekent niet dat deze mensen
geen goed karakter hebben, maar dat ze letterlijk het hart niet aan de linkerkant
hebben zitten. Ongeveer een op de tienduizend mensen wordt geboren met een
zogenoemd gespiegeld organenstelsel.

Van buiten zien zij er precies hetzelfde uit als ieder ander mens, maar van binnen zitten
alle organen aan de 'verkeerde' kant. Deze afwijking ontstaat in de tweede week van
de zwangerschap. In die fase wordt de ligging van het organenstelsel bepaald. Bij bijna
iedereen komt het hart hierbij links te zitten, maar bij sommige mensen dus rechts.
De afwijking is verder niet gevaarlijk. Het grootste deel van de 'rechtsdragenden' is
gewoon gezond en heeft nergens last van. Maar sommige mensen met een gespiegeld
organenstelsel hebben ook een afwijking aan de trilharen. Trilharen worden gebruikt om
luchtwegen en longen schoon te houden en spermacellen voort te bewegen. Ze hebben
dan niet alleen een gespiegeld organenstelsel, maar soms ook problemen met hun
luchtwegen en voortplanting.
Dat je erg oud kunt worden met het hart aan de rechterkant, heeft een vrouw uit
Vietnam wel bewezen. Zij stierf op 118-jarige leeftijd en was een van de oudste
mensen van de wereld. Haar afwijking werd overigens pas een maand voor haar dood
ontdekt!

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een leuke vraag gevonden bij GV, zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan voorkomen dat alles gedraaid zit,in spiegelbeeld,het hart dus ook aan de andere kant.Dit is kort geleden weer bij iemand ontdekt,ik meen in India,maar het is heel zelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan...buiten je lichaam zie het filmpje.
echt heel apart.