Studies van de laatste jaren hebben aangetoond dat onze gedachten een enorme invloed hebben op de functies van onze organen en op ons afweersysteem. Men heeft
aangetoond dat de hersenen bepaalde stoffen aanmaken die een effect hebben op het hele lichaam. Deze stoffen, worden afhankelijk van onze gedachten gevormd.

Wanneer we negatieve gedachten hebben, worden er andere stoffen aangemaakt dan wanneer we positieve gedachten hebben. Er bestaat een directe relatie tussen negatieve gedachten en weerstandsvermogen.
En depressief iemand heeft ook een verlaagde weerstand en loopt een grote kans om ziek te worden.
Iemand die enthousiast, positief en optimistisch is ingesteld heeft een veel kleinere kans om ziek te worden.

We zien dus dat ziekte een gevolg KAN zijn van emoties.

Denken is de meest gebruikte, maar ook de meest onder
schatte kracht die er is. Onze gedachten bepalen ons gedrag, onze persoonlijkheid en ons contact met anderen. Ze vormen de basis van ons bestaan. Gedachten zijn als zaden waaruit onze gevoelens, woorden, handelingen (gedrag) en gewoonten groeien..Positieve gedachten zullen dus positieve gevoelens, woorden, handelingen en gewoonten opleveren, negatieve gedachten zullen tot negatieve gevoelens, handelingen en gewoonten leiden

Hier zijn, naar mijn idee, interressante artikelen en boeken over geschreven.
Door Louise Hay bv; http://www.spiridoc.nl/lhay.htm

Of dit artikel waaruit ik bovenstaande quote heb geciteerd.
http://www.gezond-vitaal.nl/Gedachten.html

Toegevoegd na 18 minuten:
lees ook eens dit artikel. Geschreven door Elke van Riel. Verwijst ook naar wetenschappelijk onderzoek maar is iets genuanceerder. Hierin wordt gesteld dat we de kracht van positief denken ook niet moeten overdrijven.

Omdat het een pdf is, is de link nauwelijks te maken. Maar typ in: " 52 wetenschap Invloed van psyche op ziekte schromelijk overschat"
En je komt er wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Kanker geloof ik niet dat van opgekropte emoties krijgt, maar geestesziek kan je best wel van worden. En dat kan zelfs tot suicidaal gedrag leiden.
jc54
14 jaar geleden
Nee ik denk het niet. Van opgekropte emoties kan je depressief worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar geloof ik echt in.vooral negatieve emoties,woede,verdriet..enz..ze maken je ook meteen veel sneller oud,je houding van je lichaam veranderd..je kan t vaak ook echt aan iemand zien die gebukt gaat onder stress,t lichamelijke lichaam lijd er ook echt onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet niet waarom, maar ook ik geloof dat het heel goed mogelijk is wat jij in je antwoord omschrijft.
+1
Dat je door langdurig je emoties op te kroppen ziek kunt worden is al bekend. Langdurige spanningen leveren psychosomatische klachten op. Op den duur gaat dit over in ernstige fysieke klachten.

Maar ook stress levert allerlei klachten op. Denk maar aan hartkwalen, migraine en zelfs depressies. Dat het ook kanker kan veroorzaken is (nog) niet wetenschappelijk aangetoond, maar ik kan mij zo voorstellen dat bepaalde soorten kanker een indirect gevolg zijn van opgekropte emoties en stress.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou goed kunnen want negativiteit en emoties die niet geuit worden, zijn wel een soort van gif voor je lichaam.
Maar vooralsnog is daar geen direct bewijs voor te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
opgekropte stress en emotie verzwakken zeker je lichaam, want het kost bergen energie.
Zo erg dat elke andere ziekte meer kans heeft, waaronder dus ook kanker, dus ik geloof daar zeker in.
Welliswaar is het nooit wetenschappelijk bewezen, maar ik geloof hier stetk in, dus het zou zeker kunnen.

**probeer zo goed mogelijk voor je lichaam te zorgen, je lichaam is je tempel zolang je hier op aarde bent. Maar probeer ook een hoop lol en tevredenheid te creeren, dat helpt weer tegen stress etc, een beetje ying en yang dus :-) die chinezen weten dat al eeuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een van de beschrijvingen van kanker hoort, op hol geslagen cellen, zou je je er wat bij kunnen voorstellen.

Maar als ik daarbij mijn gezonde verstand haal denk ik toch dat er geen verband bestaat tussen kanker en opgekropte emoties... Kanker ontstaat door een defect bij het controleer gedeelte van cellen die delen. er vind ongecontroleerde celdeling plaats, daardoor krijg je 'ophopingen' van cellen. En ik kan er nog veel meer over vertellen, maar ik ga er vannuit dat jullie eigenlijk ook wel weten hoe kanker werkt en wat er allemaal gebeurt bij kanker;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan best zijn dat een mens ziek kan worden van opgekropte emoties.

Tamelijk gevaarlijk om te concluderen iemand die kanker heeft dat te wijten heeft aan zijn eigen emoties.

Ik denk wel dat er aandoeningen zijn van het lichaam die meer kans krijgen als je een angstige, sombere, neerslachtige aard hebt.
Feit is dat als je een opgewekte, vrolijke en optimistische geest hebt, dat je dan beter voor jezelf zult zorgen en minder snel ziek zult zijn.

Maar kanker is een woekering van je cellen.
Ik denk dat dat in je genen bepaald is.
Je kunt nog zo goed voor jezelf zorgen, maar een zwak hart of kankercellen beinvloed je daardoor niet.
Er zijn genoeg vrolijke aardige lieve mensen die toch kanker krijgen.

Dus je mag het niet omdraaien:
Kanker en andere ernstige zieken worden niet veroorzaakt door je emoties.
Als je dat gelooft zadel je iedereen met een ongeneeslijke ziekte ook nog eens op met een soort van eigen schuld gevoel.
Zou ik niet aandurven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens, kanker alleen veroorzaakt door negatieve emoties is wat cru. Denk alleen maar aan kinderkanker. Maar negatieve gedachten zullen de ziek(t)e in ieder geval geen goed doen.
+!
Ja, want lichaam en geest vormen een geheel. Stress bijvoorbeeld, is niet alleen iets psychisch, het heeft ook allerlei fysiologische effecten. En andersom kunnen fysiologische veranderingen je psychische toestand beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en dat noemt men psychosomatische ziektes. De psyche (grieks voor de ziel, het innerlijke) is oorzaak van het niet of slecht functioneren van het lichaam. Dat is uitermate bewezen en geen enkele arts zal hier aan twijfelen bij het stellen van een diagnose. Daarom spraken de romeinen al van ""een gezond lichaam in een gezonde geest" De symbiose van beide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je als gevolg van die opgeropte emoties een ongezonde levensstijl ontwikkelt met veel verkeerd voedsel en zo dan kan je kanker krijgen.