Hoe vind ik snel hulp als ik het niet meer zie zitten en last heb van ADHD en hsp met burn-out en hoogbegaafd zijn?

Sinds kort zonder relatie en ben in mijn nieuwe woning bezig. Zie niemand. Heb altijd voor iedereen klaar gestaan. Dag en nacht. Ben al bij veel instanties geweest en vele verschillende medicatie tegen depressie gehad. Ben nu zonder medicatie. Ben zzp er en heb nu dus ook geen uitkering of iets dergelijks. Want mijn hoofd is zooooo druk dat ik er bijna geen vat meer op heb.
Krijg steeds vaker paniekaanvallen en denk dAt ik dit niet zo lang meer aankan

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (4)

Een goed gesprek met een goede vriend(in) of een familielid kan soms enorm deugd doen. Ken je financiele situatie niet, maar misschien moet je eens navragen of je recht hebt op een uitkering momenteel?
Probeer alles op een rijtje te zetten voor jezelf om tot jezelf te komen.
De moed niet opgeven, er komen zeker ook betere tijden, heb je er misschien al eens over nagedacht om eens langs te gaan bij een psycholoog? Op het internet vind je denk ik ook wel verschillende hulp lijnen waar je anders eens naar zou kunnen bellen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou je aanraden e.e.a. met je huisarts te bespreken. Die kan dan een inschatting met jou maken of er aanvullende begeleiding of hervatten van medicatie nodig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Huisarts. Sowieso voor een eerste gesprek. Heb je de diagnoses zelf gesteld? Of zijn ze door medici gesteld. Snel Hulp is de vraag. Een psycholoog (ggz, psyq, etc) hebben wel wachtlijsten. Plus eerst een intake. Om daar te komen heb je sowieso een verwijsbriefje van de huisarts nodig. Dus dat is de eerste stap. Als je zo in de knoop zit dat je direct Hulp nodig hebt omdat je het niet meer ziet zitten, zou ik met bekenden praten en de crisisdienst (Ggz) inschakelen. Sterkte ermee...
Hoi stucador,
Je hebt nogal wat op je bordje! Ik weet niet of je al eerder behandeld bent voor je ADHD ( depressie en hsp kunnen bijproducten zijn van je ADHD. Ook hoogbegaafdheid komt veel bij ADHD-ers voor) maar ik heb erg veel baat van de behandeling bij Psyq.
Zij zijn gespecialiseerd in ADHD en alle bijkomende klachten. Er is mogelijkheid om met de psychiater een medicatietraject op te zetten en buiten het coachen kun je diverse cursussen volgen om beter met je ADHD om te gaan en begrip te krijgen voor je aandoening.
Ik vind het vreselijk om te lezen dat je het zo moeilijk hebt en het in je hoofd zo'n chaos is. Het klinkt alsof je op een enorme psychische vastloper aangaat. Juist omdat je zzp-er bent is het extra moeilijk omdat je zoveel verantwoordelijkheden hebt....
Beste stucador, laat je niet klein krijgen. Als ADHD-er heb je het waarschijnlijk in je leven niet gemakkelijk gehad en daar ben je ook allemaal doorheen gekomen! Ik weet zeker dat het je gaat lukken om ook door deze nare periode heen te komen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ZZP'er kun je niet anders dan gewoon doorgaan. Zoals je zegt, moet je gezondheid beter zijn dan bij loontrekkenden want je hebt inderdaad weinig 'terugvalrecht'. Hopelijk maakt jouw verhaal hier velen de ogen en oren open, dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is, het ZZP verhaal.

Omgekeerd koos je ervoor om op je eigen benen te staan en moet je dat nu ook doen. Wellicht heeft de medicatie je uitgeput en je verdoofd voor de omstandigheden. Werken is de enige oplossing, desnoods fabriekswerk of aan de lopende band of helpen bij gelijk welke klusjesdienst. Gewoon verder doen en voor anderen werken, want er is daar niets mis mee, maar in je hoofd zul je gek worden als je plots begint te focussen dat je er emoties en 'dankbaarheid' voor moet terugkrijgen, want zo werkt dat niet op korte termijn.

Als je wereld instort, moet je die zelf heropbouwen, traagjes.

Probeer niet je hart, maar je verstand af en toe op nul te zetten. Ga naar een interimbureau en kijk of je ergens gelijk waar aan de slag kunt in een fabriek of gelijk wat. Intussen bouw je in stilte terug aan je cliënteeel van vroeger, of een nieuwe cliënteel.

Focus even op wat geld verdienen en overleef zo zuinig mogelijk (Aldi en Lidl zijn godsdgeschenken voor mensen die in financiële problemen raken zoals u).

En negeer op korte termijn elk gevoel van 'denken ziek te zijn' en sport voldoende tussendoor.