Grijs haar - hoe krijg je dat? Verliest bestaand haar dan pigment, of begint een nieuwe haar grijs?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Haren zijn gepigmenteerd doordat het lichaam het aminozuur tyrosine omzet in melanine. Er bestaan twee types melanine: eumelanine (zwart pigment) en pheomelanine (rood/geel pigment). Welke kleur het haar uiteindelijk krijgt, hangt af van welk soort melanine aanwezig is in de haarschors (cortex) en in welke concentratie. Bruin haar is doorgaans een mengsel van het zwarte met het rode pigment.

Haar wordt tijdens het ouder worden grijs doordat de melanineproductie niet eindeloos is. Het grijs worden van het haar komt bij beide geslachten voor en is in feite kleurloos. De haarschachten lijken sterk vergroot wel wat op glasvezels. Het ontstaat doordat het haarzakje geen pigment meer aanmaakt. De leeftijd waarop het grijswordingsproces in gang wordt gezet varieert sterk per persoon.

Conclusie: Je haar krijgt bij het groeien elke keer een beetje pigment mee, het deel dat melanine mee krijgt blijft dit houden. De kleur kan niet verbleken of iets dergelijks.
Op een bepaald moment in je leven is deze melanine-voorraad echter aan het leegraken. Dan krijgen de groeiende haren steeds minder pigment mee totdat ze uiteindelijk niets meer ontvangen. Op dit moment zijn je haren helemaal grijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het haar wordt hol en pigment loopt eruit... De capillaire werking is door de groter wordende holte teniet gedaan en het haar wordt leeg van binnen, resulterende in grijs haar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Man, wat een onzin! Heb je dit zelf bedacht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een prachtig antwoord X. Sta weer versteld van jouw kennis -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij kletst ui zijn hol! LOL!
De cellen in de haarwortel die de kleur produceren breken af door veroudering, daardoor groeit de haar grijs uit. Het is dus niet zo dat de hele haar in één keer over de volle lengte pigment verliest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderzoek heeft uitgewezen dat grijs haat ontstaat door waterstofperoxide.
Dat peroxide maakt de oudere mens zelf aan, tevens neemt inderdaad de pigmentatiegraad met het klimmen der jaren af.
Deze combinatie zorgt voor grijs en later wit/zilverwit haar.
Ach, iedere leeftijd heeft immers zijn charme.