Welke natuurlijke manieren bestaan er om je testosteron niveau te verhogen?

N.a.v. een discussie met een vriend vroeg ik me dit af. Ik heb ooit weleens gehoord dat krachttraining en sex het testosteron niveau in het lichaam van een man kunnen verhogen. Welke andere bestaan er nog eventueel? (Aangezien dit een theoretische vraag is en er geen symptonen zijn ben ik dus niet op zoek naar antwoorden die symptonen van een lager testosteron niveau verhelpen; ik weet ook eerlijk gezegd niet of dat laatste bestaat)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
Laat eerst eens kiken of je een tekort hebt
Castle
9 jaar geleden
Ook bepaalde houdingen vergroten testosteron. In de non verbale communicatie noemen ze dit 'power stands' en die zouden inderdaad werken op je testosteron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka, ik heb, althans daar ga ik vanuit, geen te laag niveau. De vraag was n.a.v. een discussie. @Castle, bedankt, dat heb ik inderdaad ook begrepen uit een filmpje op ted.com van Amy Cuddy. Hoorde alleen dat het effect daarvan heel kortdurig was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Krachttraining is absoluut geen natuurlijke manier. Het is iets wat mensen pas sinds de jaren '70 doen. En het is een verschrikkelijke uitvinding. Ten eerste zijn er zoveel jongeren die hun lichaam kapot maken door krachttrainging, al helemaal als ze nog in de groei zijn. Ten tweede gaat het bij jongeren vaak in combinatie met doping, steroïden etc. Met onder andere hartritmestoornissen tot gevolg. Ten derde, kunstmatige kracht stelt niet voor vergeleken natuurlijke ( aangeboren) kracht. Krachttraining is puur en alleen voor de show.
Ritsuka
9 jaar geleden
Functionele krachttraining is zeker wel nuttig. Het is bewezen dat meer spiermassa (op een natuurlijke manier verkregen) vooral op latere leeftijd gezond is, minder botontkalking etc. Heb zo snel niet de link naar het onderzoek, zou ik nog op kunnen zoeken. Te zwaar trainen op jonge leeftijd is niet goed, dat ben ik met je eens, maar er is niets mis met trainen met je eigen lichaam, dingen als pushups, pullups en dergelijke. Tegenwoordig beweegt men veel te weinig. De doping en steroiden is een vooroordeel, dat is maar een klein percentage mensen die dit doen, omdat ze snel resultaat willen zien. Op normale manier krachttraining doen (gewoon een paar keer in de week), geeft functionele kracht, waar je ook echt wat aan hebt in het dagelijkse leven. Het maakt het makkelijker om zware dingen te tillen en je loopt minder snel blessures en botbreuken op. En je word minder snel ziek als je conditie beter is (als het natuurlijk niet ten koste gaat van de rust). Krachttraining is helemaal geen uitvinding van de jaren 70, mensen doen dit al veel langer, denk maar aan boeren die balen hooi moeten tillen etc. Is dat dan ook ongezond?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Krachttraining is toch niet zo ongezond? Ikzelf ben de puberale jaren ruimschoots voorbij en steroiden of iets dergelijks gebruik ik niet. Zie ik geen voordeel voor mijzelf in, maar kravhttraining met normale gewichten en etc lijkt me zelf niet zo slecht, of wel?

Het beste antwoord

Gezond eten een gezond gewicht met de bijbehorende BMI index. Voldoende eiwitten vezels en vitamines en een gebalanceerd mineralen Zink! en vet opname minder met suiker gebruik, voldoende slaap en genoeg water. Al deze zaken helpen het brein en de klieren binnen het proces het maximale uit het lichaam te halen. Ook de hormoon levels horen hierbij. Een voldoende opname en balans in cholestrol gehalte in ldl en hdl is belangrijk. Dit word in de testikels gebruikt in de aanmaak van dit hormoon. Te is hierbij niet goed. Balans is de sleutel tot lichamelijk maximaliseren. Ook de types in ondergoed zouden hieraan kunnen bijdragen ivm met ideale omgevings temperatuur.

Contact sporten als rugby of boxen en korte explosief intensieve training kan dan via een andere weg een mannier zijn om tot een hoger testosteron te komen. Dit activeert de aanmaak van leptin, adiponectin, glucagon-like peptide-1 (GLP-1), colecystokinine (CKK) en melanocortine. Korte explosieve oefeningen herstel en repetitie en push niet over grensen. Blessures vragen veel van de waardevolle stoffen.

Elimineer stress, leer yoga of mediteren of lees lekker een boek. Stress werkt negatief op het testosteron level.

Planten die kunnen helpen zijn

Bananen (bevatten het enzym bromelain)
knoflook
Bloemkool, broccoli en vergelijk bare koolsoorten (bevat Indole-3-carbino zuur)
Fruit citrus, appels peren bessen (bevat antioxidanten, foliumzuur en vitamine B6)
Vlees.... sorry vegetariers (bevat stoffen voor aanmaak van creatinine, SHBG of globuline, en vitD
Zalm en oesters (vitamine A, Zink, Omega vetzuren oesters bevatten stoffen die het dopamine level ook beinvloeden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de goede en heldere uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Uit de plantheelkunde zijn onder andere
Goji bessen bekend als een sterk afrodisiac.Dit doen ze door het verhogen van de waardes van testosteron in het lichaam, wat zowel bij mannen als vrouwen het libido stimuleert. Verder bevorderen ze het uithoudingsvermogen en het humeur, ook niet onbelangrijk voor de sex drive.

1 van de werkende stoffen is
beta-sisterol dit is ontstekingremmend hierdoor kan de testesteron aanmaak optimaal blijven door minder aan het imuunsysteem kwijt te zijn.
Antioxidanten, zuren en vitamines deze zitten bv ook in acai bessen en crandberries

Let op : Er zijn echter bijwerkingen bekent in sommige gevallen van allergie bijvoorbeeld pollen ook bevatten ze atropine en te veel is slecht raadpleeg u huisarts voor informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, interessant, dit wist ik ook nog niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede aanvulling. Was niet zo diep in de botanica gedoken dus inderdaad iets te algemeen op bessen ingegaan. Er zijn ook zoveel stoffen die bijdragen aan het totale plaatje. :)