Mijn buurvrouw is ernstig aan het verslonzen. Hoe kan ik haar wat meer activeren?

Mijn buurvrouw is 79 jaar. Zij is altijd een slons geweest wat het huishouden betreft maar nu doet ze zelf helemaal niets meer in huis en daarbuiten ook niet. Een familielid komt sinds kort om de 14 dagen een uurtje of 2 schoonmaken maar kan in die tijd natuurlijk niet het hele huis bijhouden. Ik heb een paar keer aangeboden om ook wat voor haar te doen maar meer hulp vind mijn buurvrouw niet nodig. Mijn buurvrouw doet voor de rest ook niets anders dan lezen, telefoneren en tv kijken en komt de laatste tijd nog maar weinig buiten. Het interesseert haar helemaal niet hoe het huis eruit ziet maar ondertussen is alles vies en in het huis hangt constant een weeïge lucht. Sommige dingen in huis daar kun je je naam op schrijven van het stof want daar komt het familielid ook (nog) niet aan toe. Ik word er soms gewoon misselijk van. Koken doet ze ook al jaren niet meer zelf. Ze neemt altijd kant en klaar maaltijden van de groentewinkel die ik voor haar meeneem of ze laat wat bezorgen en de was doet ze ook de deur uit. want ze heeft geen wasmachine. Ze krijgt ook allerlei lichamelijke klachten die volgens mij mede veroorzaakt worden doordat ze niets doet. Ik kan haar maar niet overtuigen dat het beter is om wat meer in beweging te komen. Hoe kan ik haar motiveren?

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even voor de duidelijkheid: Ik vraag dit omdat het beter is voor haarzelf. Hoe zij haar dag indeelt etc. moet zij uiteraard zelf weten.
Overigens wil ze ook geen hulp van thuiszorg (als ze dat al zou kunnen krijgen).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Ivana
9 jaar geleden
Overleg even met de familie die haar huishouden doet. Als deze dame ook vindt dat het zo niet kan, schakel dan Maatschappelijk werk in. Die gaan ter plaatse een kijkje nemen. Als de gezondheid van deze vrouw in het geding is, zullen zij maatregelen treffen en/of een goed gesprek met de buurvrouw aangaan.
Misschien dat een advies van Maatschappelijk werk wel aankomt en wordt opgevolgd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een lieve vraag! Tegenwoordig lees je zo vaak andere berichten. Respect!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana, ze wil geen vreemden in huis. En ze neemt van niemand iets aan, ook niet van haar familie. Dat weet ik omdat ze mij vaak dingen vertelt die haar familie tegen haar gezegd heeft. Als ik met haar familie ga overleggen denk ik dat ze boos op mij word en ik wil ook geen ruzie met haar. Het is een moeilijke dame maar voor mij is ze altijd aardig geweest en ze heeft mij in het verleden ook vaak met iets geholpen. Vandaag is de huisarts geweest en die heeft haar geadviseerd te verhuizen omdat we ook hoog wonen en geen lift hebben (maar waar naartoe daar ben ik nog niet achter). Maar verhuizen wil ze ook niet want daar heeft ze geen geld voor zegt ze.

Het beste antwoord

Dit zijn altijd lastige situatie's, vaak hebben de mensen moeite om hulp te aanvaarden omdat ze het moeilijk kunnen accepteren dat ze het zelf niet meer kunnen. Ook vaak willen ze andere mensen niet belasten.
Misschien kun je eens gaan praten met haar familielid en je zorgen uitspreken, en zo samen tot een oplossing komen.
Je kunt als je dat zelf wilt ook haar voorstellen om eens bij je te komen eten.
En er achter komen via een gesprek wat ze leuk vind.
Of een keer samen kaarten voorstellen? Is er een bejaardencentrum in de buurt? Daar kunnen de ouderen ook heen om elkaar te ontmoeten en om samen koffie te drinken en/of spelletjes te doen. Dan komt ze er eens uit.

Ik zou zelf wel proberen om het onderwerp thuiszorg aan te snijden en haar te overtuigen dat dit nodig is en helemaal niet erg is. Het huis is dan schoon en ze heeft regelmatig een praatje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi,
Bedankt voor je reactie. Ik heb in het verleden weleens gevraagd of ze bij mij wil komen eten maar dat wilde ze niet "want dan moest ze me terugvragen". Ik toen ik zei dat dat niet nodig was, wilde ze het niet. Naar een buurtcentrum of bejaardensoos of wat dan ook wil ze ook niet. Ze vind alleen lezen en tv kijken leuk maar ik heb ook weleens gevraagd of ze bij mij tv wilde kijken en dat wilde ze ook niet.
Ze wil gewoon helemaal niets. Ze vindt het ook niet fijn om vrienden te ontvangen want dan moet ze opruimen, koffie zetten enz. Ze is gewoon aartslui. Ze brengt ook jaarlijks vele maanden in Spanje door en daar doet ze niets anders dan op terrasjes zitten en op het strand liggen. Haar vrienden van daar (veelal Nederlanders) wil ze hier in Nederland ook niet uitnodigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind wel dat ze het goed doet, naar spanje elk jaar voor maanden, heerlijk toch...op het strand zitten en op terrasjes, nou dan komt ze er toch wel uit zou ik zeggen, Wat het huishouden betreft, kun je niet vragen om haar huissleutel, dan kun je haar huisje poetsen,als ze in spanje zit! Verder zou ik me niet teveel met haar bemoeien. Dat maakt alleen nog maar meer weerstand
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Harriet07. Bedankt voor je reactie maar ik ga niet haar huis poetsen als ze het niet wil. Bovendien ben ik daar helemaal niet toe in staat.

Andere antwoorden (1)

Zolang er een familielid is die af en toe komt, is er enig toezicht op de buurvrouw. Verder kan je niets doen. Zou helemaal niemand naar haar omkijken en het huis echt vervuilt, dan kan je de GGD inschakelen. Maar nu niet.