Waarom wordt er soms wel eens gezegd dat de pester zelf onzeker is?

Op het basisonderwijs ben ik helaas gepest. Ik was vaak het miskunt van flauwe grappen, scheldpartijen en soms ook geduw en getrek.

Wat ik niet begrijp is dat niet alleen de gepeste als onzeker gezien wordt maar ook de pester zelf. Waarvan moet hij/zij onzeker zijn? Hij/zij heeft immers in tegenstelling tot de gepeste grote vriendengroepen, waren populair, droegen merkkleding en hadden ook een stoer voorkomen

Toegevoegd na 9 minuten:
correctie: miskunt = mikpunt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Een pester heeft geen echte vrienden, dat zijn alleen maar meelopers. Op het moment dat deze pester in nood zit of wordt aangesproken op zijn gedrag zijn deze zogenaamde vrienden namelijk nergens meer te vinden.
Voor kinderen is het belangrijk om ergens bij te horen.
Ze zijn ook niet echt populair, maar omdat ze het hardste schreeuwen trekken ze de meeste aandacht.
Degenen die bij zo'n groep horen doen dat vaak ook of uit onzekerheid, of om ervoor te zorgen dat zij geen mikpunt worden van de pesterijen.

Er bestaat een training voor onzekere kinderen in basisschoolleeftijd, de kanjertraining.
Hierbij zijn er 4 verschillende soorten petten:
De zwarte pet = de pestvogel
De rode pet = het aapje
De gele pet = het konijn
De witte pet = de tijger, is de kanjer.
De pestvogel doet altijd op een agressieve, negatieve manier. Hij kleineert en treitert andere kinderen.
De aapjes zijn min of meer de volgelingen en/of de aanjagers van de pestvogel. Zij maken gekheid, en lachen om alles.
De konijntjes zijn degenen die niets durven, altijd met het hoofd naar beneden lopen.
Het gaat erom dat al deze types hun verkeerde gedrag afleren en zich gaan gedragen als een kanjer.
Vele onderwijzers op de basisschool hebben deze training al gevolgd en hanteren hem in de klas.
Ook kun je je kind opgeven voor deze training bij gespecialiseerde bureaus. En ik kan je verzekeren, het helpt echt.
Want vaak zijn kinderen zich niet eens bewust van de impact die hun gedrag op anderen kan hebben, zowel positief als negatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dat is ook grote lariekoek,iemand die onzeker is gaat een ander niet pesten die RODDELT,en is vaak stil,pesten doen mensen die stoer en arrogant zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks stoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is mijn ervaring op school,maar dat wil niet zeggen dat ik gelijk heb ,ik zie geen onzekere mensen pesten,want die worden verbaal zelf de grond ingedrukt,ze gaan dan zelf af als een gieter
Iemand die pest, of iemand die het hardst lacht wanneer iemand iets dom doet is zelf onzeker!
Dit is alleen maar omdat die persoon zijn eigen onzekerheid probeert te verbloemen en graag aan die ander wilt laten weten hoe dom die wel niet is. Dat geeft die persoon weer een zekerder gevoel!
Hij mag dan wel een grote vriendenkring hebben maar diep van binnen zijn dat soort types echt heel onzeker en dat reageren ze graag op een ander af.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik weet uit eigen ervaring dat die echt zo is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de pester is ook onzeker... Iedereen is namelijk onzeker, en zij die dat menen te compenseren nog het meest...

Het imago dwingt hen die zaken te doen, waar ze zich later voor kunnen schamen... Ja het is onzekerheid van de dader...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang je andere mensen als zondebok opstelt, zul jij het nooit zijn.
en het feit dat ze grote vriendengroepen hebben komt deels voort uit het feit dat die vrienden in de pestende persoon een machtig iemand zien die je te vriend moet houden wil je zelf niet een zondebok worden.
En het gegeven dat ze merkkleding hebben en een stoer voorkomen komt ook weer voort uit onzekerheid, hun ware karakter word alleen maar weggestopt met deze zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist +
het is echt zo en om dat niet te laten blijken gaan ze stoer lopen doen en als je daar vatbaar voor ben ga je automatisch de slachtofferrol in .
je kan ook de pestkop die de "leiding"neemt in het pesten onverwachts een nrechtse of linkse directe op het kinnetje geven en dan bedenken ze zich nog wel een keer om jouw lastig te vallen.

kijk maar eens naar dit filmpje .
die 1ne jongen zegt nog dat hij niet wilt vechten .
ook hoor je hem later nog zeggen dat hij het zat is om getreiterd te worden.

http://www.youtube.com/watch?v=SP8HNbf0B5Q
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pester is ook onzeker, hij maskeert zijn onzekerheid met stoer gedrag. De pester wil aan anderen laten zien dat hij de baas is. Pesters worden dan ook later manager of iets anders stoers. Gepeste mensen worden later maatschappelijk werker of psycholoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een teken van zwakte. De pester is zelf onzeker en probeert dit te onderdrukken door andere mensen nog onzekerder te maken. Dat geeft hem een goed gevoel. En het feit dat de pester veel mensen om zich heen heeft komt alleen maar omdat die andere mensen ook geen slachtoffer willen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou best kunnen, maar als 'gepeste', als slachtoffer, heb je daar helemaal niks aan.
Als kind zie je dat allemaal niet zo.

Ik dacht, ik hoopte, dat dat vreselijke pesten op scholen niet mee zo veel voorkwam. Dat daar tegenwoordig efficient mee zou worden omgegaan.
Met aandacht voor de gepeste en voor de pester, jawel.

Maar vanavond, na " de wereld draait door" waar vertelt werd hoe een 15 jarige zichzelf van het leven beroofde, omdat hij zo vreselijk gepest werd op diverse scholen.............
nu ben ik weer helemaal onthutst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat pesters inderdaad vaak onzeker zijn. Als je namelijk blij met jezelf en zeker van jezelf bent, heb je het niet nodig om anderen te vernederen om je goed te voelen over jezelf.

Overigens vind ik dat geen excuus. Ja, het is goed om een kind dat gepest wordt te helpen om weerbaarder te worden, maar de gepeste is niet de dader. De pester is de dader. Die moet goed opgevoed worden, geleerd worden dat hoe je je zelf ook voelt, het pesten van anderen nóóit oké is.

Sowieso mag er wat mij betreft best wat vaker aangifte gedaan worden van bepaalde 'pesterijen'. Het escaleert te vaak tot fysiek geweld, waarna scholen én ouders doen alsof er niets ernstigs gebeurt.

Ik vind het idioot hoe vaak er vergoelijkend wordt gedaan over 'tja, kinderen kunnen nou eenmaal wreed zijn', als het gaat om gedragingen die in de volwassen wereld niet minder dan een misdrijf zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat dat bij álle pesters het geval is, er zullen ook kinderen/volwassenen zijn die gewoon gemerkt hebben dat het een gevoel van macht geeft om iemand te pesten, dat het lekker voelt om je frustraties op iemand te botvieren. En dat hoeft niet per se uit onzekerheid.
Maar voor een deel van de pesters zal het zeker wel gelden dat ze zich onzeker voelen, en dat gaan compenseren door te pesten.
Dat ze veel 'vrienden' hebben, populair zijn en merkkleding dragen, is geen garantie voor je zeker voelen hoor. Een populair persoon kan zich onzeker voelen omdat hij/zij denkt dat al die vrienden hem/haar alleen maar leuk vinden als ze zich op een bepaalde manier gedragen, en dat als hij/zij zichzelf zou zijn, al die vrienden zouden afhaken. Of iemand kan zich onzeker voelen omdat hij/zij niet goed (genoeg) is in bepaalde dingen, problemen thuis heeft, etc.
Zoveel mensen voelen zich onzeker, en kinderen zeker, zelfs al lijkt het van buitenaf of ze daar geen reden toe hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat heel veel kinderen onzeker zijn. Alleen gaan ze er allemaal op verschillende manier mee om.

De een is bijvoorbeeld bang om alleen te zijn, die zal waarschijnlijk dan proberen om heel vriendelijk te zijn en daarmee veel 'vrienden' te hebben. Maar hoe groter de vriendenkring, hoe meer kans er is om inderdaad 'verlaten' te worden.

Een ander die onzeker is zal bijvoorbeeld steun zoeken bij anderen en proberen om zijn onzekerheid te maskeren door de aandacht op anderen te verleggen. Bijvoorbeeld op de gepeste. Zolang de gepeste de aandacht krijgen, blijven zij buiten beeld/schot.

De hoofdpester kan bijvoorbeeld onzeker zijn en bang zijn om zijn zwakte te tonen. Hij vind (of zijn opvoeders) vinden veel emoties een teken van zwakte. Hij zal blijven proberen om deze emoties niet te tonen, hij wil dus altijd sterk blijven. Ook wil hij anderen die deze emoties wel tonen onderdrukken, omdat hij totaal niet met die emoties geconfronteerd wil worden. Hij zit hiermee in een vicieuze cirkel. Continue onzeker en in een tweestrijd met zwakke emoties en zwakt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken je dat niet dat als je heel erg boos bent je wil gaan schreeuwen? Omdat je dan eigenlijk niet meer weet hoe je de situatie in de hand moet houden. Nou zie zo pester maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die andere mensen pesten die hebben een laag zelfbeeld!geloof me,ik was een pestertje vroeger,al ben ik er niet echt trots op... Maar goed verstand komt met de jaren... Iemand die pest voelt zich vaak ongelukkig en zoekt naar een zwak slachtoffer die hij ook probeert ongelukkig te maken,en als hij merkt dat het lukt om jouw klein te krijgen hoe meer "zijn negatief zelfbeeld wordt opgekrikt" dus eigelijk is die persoon een mietje.. Hij gedraagt zich extra extra extra stoer om te tonen dat hij de man is maar diep vannbinnen is hij bang om zelf gepest te worden of ondergeschikt te zijn in een groep!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er maar een paar pesters zijn is het leed nog te overzien, maar als de hele klas mee gaat doen zijn de aardappelen helemaal gaar. Ik gun dit niemand toe, en hoop dat je er in je leven ooit nog eens bovenop komt. Veel sterkte.