Is er een relatie tussen het aantal cm dat je aan een (te dikke) buik verliest en het aantal kg dat je verliest als je probeert af te vallen?

Veel voedingsadviezen geven aan dat het gebruikelijk is om 0,5 tot 1kg per week af te vallen. Echter, momenteel is mijn gewicht redelijk (BMI rond de 23, maar heb ik nog een buikje (en dus relatief hoog vetpercentage). Aangezien ik begrepen heb dat lokaal afvallen er niet inzit, vroeg ik mij af in welk tempo je buikomvang (of vet) kan afnemen? Correspondeert bijv., ik zeg maar wat, 2kg afvallen aan 1 cm buikomtrek? Zijn hier bepaalde maatstaven voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.5K

Het beste antwoord

Nee, hier zijn geen maatstaven voor.
Als eerste is het afhankelijk van de oorzaak van je dikke buik. Bij bepaalde ziektes kun je soms een hele dikke buik krijgen (bij darmziektes bijvoorbeeld). Zodra je dan de juiste aanpassingen hebt gemaakt, zal het buikformaat heel snel afnemen.
Als het om vet gaat, gaat het natuurlijk wat langzamer.
En dan is het ook afhankelijk van waar jij je vet vasthoud. Bij de ene gaat het als eerst weg uit het gezicht, bij de ander van de buik etc.
Bij vrouwen blijft het het langste zitten (over het algemeen) rond de heupen. Dit vetlaagje is ook essentieel voor de vruchtbaarheid.
Bij mannen blijft het vaak het langste zitten op de buik.

Blijf dus gewoon werken aan je vetpercentage verlagen. Niet per se afvallen dus, maar meer spiermassa opbouwen, zodat je vetmassa omlaag kan gaan. Dan kun je je buik kleiner krijgen. Zorg dus voor voldoende sporten en bewegen, naast je gezonde eten. En maak je calorie gat niet te groot, dan ga je te veel spiermassa verliezen. 1 kg per week is al best snel hoor.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Ben hard aan het werk ;)