Sommige artsen beweren dat stress nog slechter is dan roken,maar kan men ook kanker van stress krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Veel stress vermindert je weerstand.
Er worden dan overlevingsmechanismen geactiveerd.
Het lichaam gaat meer bijnierschorshormoon aanmaken,
corticosteroiden genaamd.
In de geneeskunde worden deze stoffen ook toegepast en heten dan oa. Prednison.
Dit middel heeft heel sterke werking, het imuumsysteem wordet uitgeschakeld.
Dit imuumsysteem vangt ook "foute"" cellen af die voor zichzelf zijn begonnen en kanker vormen.
Als datzelfde imuumsysteem dus lamgelegd wordt door corticostoiden, die teveel worden aangemaakt door stress
kun je dus gemakkelijker kanker krijgen.
Ook wordt door stress adrenaline aangemaakt, handig voor in noodgevallen maar bloeddruk en hartslagverhogend, niet goed voor hart en oa. hersenen dus, een aneurisma kan zich gemakkelijker vormen en als die op een ongunstige plaats zit, heb je een groot probleem of geen problemen meer.
Zo zijn er nog meer effecten, zoals de verminderde aanmaak van serotonine, waardoor je depressief kan worden. Dat is een gevaarlijke ziekte.
Gestresste mensen gaan vaak uit zenuwachigheid roken
Dit zijn maar enkele punten waarom te veel stress zo ongezond is.
Er zijn er veel meer, hier wil ik het even bij laten.
Teveel stress is dus zeer ondermijnend voor je gezondheid. Gestresste mensen worden vaak minder oud dan rokers die niet gestresst zijn.
Dus nie stressen nie en nie roken nie is het gezondst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

wel als je door de stress meer gaat roken.;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar er zijn nog wel meer ziektes dan kanker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat een duidelijk verband tussen stress en de ziekte kanker, een relatie die zo nauw is dat we op basis van de mate van stress die mensen ondervinden kunnen voorspellen of zij ziek zullen worden of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees nog even het antwoord van Stippel. Die refereert aan recent wetenschappelijk onderzoek.
Ja dat zou heel goed kunnen... Stress is de ziekmaker nummer één in de wereld... En kanker komt heel vaak door een ophoping van vergif dat niet door het lichaam weggewerkt kan worden...

En elk tandarts weet dat door de spanning verdoving niet van zijn plek komt en zodoende de verdoving soms niet werkt... Dus vergif blijft zitten door spanning op een plek en kan daar zijn kwaadaardige werking veroorzaken...

Dus in mijn ogen kan het een hele goede reden zijn stress tot ontstaan van kanker...

Maar dit allemaal gezegd vanuit mijn optiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Allemaal gezien vanuit zijn optiek. Great.
Daar hebben we allemaal wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp hieruit dat je door een verdoving bij de tandarts
kanker kunt krijgen?
Bron?
Als je er op googeld word je stelling zowel door sommige bevestigd als afgedaan. onderstaand art. vond ik opzich intressant maar het blijft "maar een onderzoek"

"NEW HAVEN -

Als je elke dag stress ervaart, dan kan dit op de lange termijn een trigger zijn voor de ontwikkeling van tumoren.

© GezondheidsnetDit zeggen wetenschappers van de Yale University in het tijdschrift Nature.

Tot nu toe dachten wetenschappers altijd dat tumoren zich slechts konden ontwikkelen als er verschillende kankerverwekkende mutaties plaatsvonden in één cel.

Nu blijkt dat mutaties in verschillende cellen zich ook kunnen ontwikkelen tot een tumor als er een verbinding wordt gemaakt tussen die cellen.

Trauma

Volgens het onderzoek zorgt de stress van alledag ervoor dat deze verbindingen tussen de verschillende cellen makkelijker gelegd worden.

Prof. Tian Xu, leider van het onderzoek meldt in de Britse Telegraph: "Niet alleen emotionele stress door werk of gezin zouden kanker kunnen veroorzaken, maar bijvoorbeeld ook fysieke stress veroorzaakt door lichamelijk trauma."

http://www.nu.nl/gezondheid/2164693/stress-kan-kanker-veroorzaken.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat hetzelfde stuk waarin stond dat er geen bewijs is dat je kanker kan krijgen van stress en dat stippel hieronder heeft aangehaald?
Er zijn trouwens een hoop artsen die roken, dat schijnt weer door de stress te komen :-) Dat kan dit soort opmerkingen in de hand werken, echt!

Mijn voorganger had al een bron gevonden, dus ja, je kan blijkbaar kanker krijgen van stress, en dat is niet zo vreemd. Kanker is een probleem in de celdeling, die op hol slaat, en daarmee uiteindelijk een gezwel creeert, de zogenaam de uitzaaing. Hoe het een en ander veroorzaakt wordt, wordt nog onderzocht, maar gezond leven is statistisch gezien zeker wel het best, getuige ook de regels van "6x sterker tegen kanker".

Wel is roken gemakkelijker te voorkomen/uit te bannen dan stress.

Als je doel van je vraag was: als stress slechter is, kan ik beter blijven roken, dan moet ik je uit de droom helpen: het beste is gezond te leven: geen overgewicht, geen/weinig alcohol, veel bewegen, gezond eten, niet roken en dan was er nog 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stress is niet slechter dan roken.
30% van de kanker wordt veroorzaakt door roken.
Ook een groot deel van de hart- en vaatziekten.

Stress is wel makkelijker te stoppen, door een paar uurtjes ontspanning.

Ook kan stress samenwerken met factoren als roken, overgewicht en te weinig bewegen, de eerste twee voor kanker, alle drie voor hart-en vaatziekten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje stress is totaal niet erg, heel normaal zelfs, het leert het lichaam goed te handelen in geval van spanning, dus eigenlijk een stukje ervaring opbouwen.
Erge stress is een signaal van het lichaam dat het ergens niet goed gaat, als dit lang duurt gaan de zwakke plekken in iemands lichaam opspelen, zoals maagklachten, darmklachten, hoofdpijn, migraine, eczeem, haaruitval, concentratie verlies, slecht slapen.
Luisteren we niet naar deze signalen en gaat de stress onverminderd door, dan kunnen we er uiteindelijk aan dood gaan, kanker, hartfalen, beroerte enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen wetenschappelijk aangetoond verband tussen stress en kanker. Hier stond vandaag zelfs nog een heel stuk over in de krant; er moet een nieuwe campagne komen om mensen bewust te maken van de ECHTE risicofactoren voor kanker. Ik zou er wel gruwelijk de stress van krijgen als ik dacht dat ik kanker had.

"Veel mensen denken dat (langdurige) stress de kans op kanker verhoogt. Er is en wordt veel onderzoek naar een relatie tussen stress en het ontstaan van kanker gedaan. Hieruit is tot nu toe geen verband gebleken."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en hart en vaatziekten, en hoge bloeddruk, dus ook herseninfarctenen enz enz...
Maar als je bedoelt dat je dan beter kunt blijven roken... nee!
Roken is op zich al slecht, maar als het wringt, en je zit te tobben over de gevolgen voor je gezondheid, dan heb je zowel roken als stress...