kan je pigmentvlekken krijgen door het mirena spiraal?

Sinds vorig jaar heb ik een mirena spiraal. Sinds die tijd heb ik ook pigmentvlekken op mijn schouders. Vorig jaar waren het een paar plekjes maar nu is het erger geworden. In de winter merk je er niks van maar nu dat je bruiner word lijkt het pigment steeds meer weg te vallen. Kan het kloppen dat dit door het spiraal komt of heb jij zelf dit ook mee gemaakt. En weet iemand wat ik er mee kan doen. Het jeukt trouwens niet en ook vitiligo zit niet bij ons in de familie

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In een Mirena spiraal zitten hormonen, en hormonen hebben een invloed op de aanmaak van pigment in de huid. Vandaar ook dat sommige zwangere vrouwen een zogenaamd zwangerschapsmasker ontwikkelen. Er is niet veel wat je kunt doen tegen hyperpigmentatie, alleen je goed insmeren met een creme met minstens factor 50 en bij felle zon een hoedje dragen om je gezicht te beschermen. In jouw geval zou je je schouders kunnen bedekken. Je kunt bij een goede schoonheidsspecialist laten kijken naar je huid met een speciale lamp en op welke plekken de vlekken nog gaan doorbreken. Ik heb dat laten doen en er bleken op mijn wangen veel plekken te zitten, en dat is inderdaad later zichtbaar geworden. Als je weet waar de plekken komen, kun je de huid daar ook beter beschermen.

Bronnen:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie...

Nee, dat kan niet. Die twee dingen hebben totaal niets met elkaar te maken. Net zo min als je een tennisarm kunt krijgen door het eten van boerenkool.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100