Witte bultjes op lippen en rode uitslag rond mond na het eten, hoe komt dit en hoe kom ik er van af?

Ik ben een jongen van 22 jaar en werk fulltime in een winkel. Ik heb een probleem waar ik al meer dan een jaar mee loop. Ik heb sinds 2-3 jaar last van droge lippen en een droge gezichtshuid, ik smeer dus elke dag m'n gezicht in met creme en mijn lippen meerdere keren per dag in met lippenbalsem.
Nu heb ik sinds een jaar last dat zodra ik gegeten heb ik een soort van rode rand onder mn onderlip krijg, en wat in m'n mondhoeken, hoe meer ik eet hoe erger dit wordt, en ik schaam mij hier ontzettend voor dus in gezelschap eet ik minder zodat dit niet te erg wordt, ik verberg m'n mond tijdens het eten door met mijn hoofd op mn hand te leunen en dan een beetje voor mn mond te houden. Etentjes zeg ik af, dat is echt een ramp voor mij.
Het is wel zo dat als ik klaar ben met eten dat het geleidelijk een beetje minder wordt, na een half uur zit er nog een klein rood randje maar dat valt volgens mij niet veel op.

Het heeft niet te maken met een bepaald soort voedsel, het is met alles even erg.
Ook na het tandenpoetsen heb ik hier last van, vooral in mijn mondhoeken dat het een beetje rood gloeit.

Er zitten een soort van wit-gele bultjes vooral in mijn mondhoeken maar ook op mijn lippen verspreid, ik vind dit vreselijk en wil er graag vanaf want volgens mij valt het wel op.

Ik ben al 3 keer met dit probleem naar de huisarts geweest maar die wisten er ook geen raad mee.
Bij voorbaat dank,
Iemand die ten einde raad is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Wat goed dat je er een foto bij hebt gedaan! Ik zelf zie er niets van, maar dat ligt weet ik bijna zeker aan mij en mijn beeldscherm. Het probleem is dat jij het ziet. Dan maakt het niet uit of een ander het ziet.
Ik weet niet wat het is of hoe het komt of hoe je het kan voorkomen, maar...
Als het je zoveel last bezorgt dat je niet (meer) uit eten wilt en minder eet als je op je werk bent, geeft aan dat het echt een serieus iets is waar je een oplossing voor wilt hebben, of, in elk geval, een verklaring wat het is! Vraag aan je huisarts of hij-zij je wilt doorsturen naar misschien wel een huidarts. Vertel ook dat het je belemmert in het zijn wie je bent en in het dagelijks leven beperkt. Laat je niet afschepen hoor!
Als je huisarts er moeilijk over doet, kan je ook eens bellen met een huidkliniek ofzo. Nadeel daar van is wel dat het vaak wat lastiger wordt met je zorgverzekering.

Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie er weinig opvallends aan, maar ik neem aan dat jij het wel voelt dus er is zeker iets.

Ik zou zelf twee dingen doen. Ten eerste: even experimenteren.
Door wat en hoeveel wordt het veroorzaakt? Als je bv één hapje brood neemt of met een boterham je lip aanraakt, gebeurt het dan ook? Pindakaas, appel (zijn bekende allergenen)? Iets zonder gluten (roggebrood) ?
Dit geeft je meer informatie over de oorzaak.

Verder zou ik eens kijken naar al die cremes en die droge huid. Niet alle cremes zijn hetzelfde en ze zijn altijd anders dan wat je huid zelf maakt.
Probeer eens heel fors te minderen met die creme. Dat kan als je bv met douchen voorzichtiger bent met je gezicht. Geen zeep, alleen een beetje (heel weinig) deppen met een schone handdoek. Als je de natuurlijke bescherming van je huid niet dagelijks wegwast, hoef je hem ook niet aan te vullen.
Bovendien kun je dan proberen wat het effect is als je die beschermlaag na 5 dagen wél wegwast. Als je dan ineens een droge rode huid krijgt weet je dat je iets fout doet.

En daarna (na een week of 2-3) even naar een dokter.