Hoe noem je het als je een combinatie hebt van dyslectie & dyscalculie?

ik kende iemand die dat had, die soms dingen zei als: "die paars is 5" is hier een aparte term voor, als je cijfers en letters moeilijk uit kaar houden kan dat ook zonder dyslectie of dyscalculie, maar is daar dan een aparte term voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat bedoelde deze persoon met "die paars is 5"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet niet, het ging om een verstoring van de informatie naar hetgeen je eigenlijk icm cijfers en letters.
Cryofiel
14 jaar geleden
Is dat niet gewoon afasie? Je wilt een woord zeggen, maar er komt een heel ander woord uit, zonder dat je dat in de gaten hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik jarenlang gehad na een herseninfarct en soms gebeurt het me nog wel eens.

Het beste antwoord

Zoals je het hier vertelt lijkt het me een algemene storing in de informatieverwerking.

Ik denk dat dat weinig te maken heeft met dyslectie en dyscalculie.

Dyslectie heeft te maken met het niet ontstaan van een duidelijk woordbeeld op papier. Daardoor lijken letters vreemd door elkaar te staan en is schrijven ook erg moeilijk omdat je niet weet in welke volgorde de letters zouden moeten staan.

Dyscalculie heeft te maken met een gebrek aan cijfermatig inzicht. Ook hier kan het verkeerd lezen en schrijven van cijfers meespelen, maar veel lastiger is dat voor ons geautomatiseerde berekeningen (8+3=11 bv) niet geautomatiseerd zijn. Als rekenen onder de 20 al moeizaam gaat is boven de 20 helemaal lastig en houdt de rest van rekenen en wiskunde dus al gauw op.

Als je dingen zegt als : "Die paars is 5" dan denk ik dat je dat niet doet omdat je het woord paars niet goed kunt lezen of dat je 2+3= 5 niet kunt uitrekenen, maar omdat je de informatie die je via ogen en oren binnenkrijgt niet op de juiste manier verwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg me even uit waarom -1. Als iemand het beter weet, dan even aangeven, dan kan ik er ook van leren. Ik ben niet te beroerd om eventuele fouten toe te geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben ook benieuwd, de min kwam niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord Dounja. Zeker een plus waard.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10, bedankt

Andere antwoorden (2)

dyslexie en dysfasie samen spreekt men van dysfasie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dysfasie
dys - fa - sie [disfaa` zie] («Grieks) de -woord (vrouwelijk) geneeskunde stoornis in het vermogen om woorden en zinnen te vormen Dit is natuurlijk een mogelijkheid, maar hoeft niks met dyslectie en dyscalculie te maken te hebben. Lees je eigen bron even goed. Het gaat over Dysfasie in combinatie met Dyslectie of Dyscalculie. Er staat niet dat het samen zo heet! Er staat dat Dysfasie en Dyslectie op een aantal punten op elkaar lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap het antwoord niet helemaal, dysfasie staat gelijk aan dyscalculie? maar is gelijk de ene helft van dysfasie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menno, ik neem aan dat Mark zich vertypt heeft en dat de eerste dysfasie vervangen moet worden door dyscalculie
Als je kleuren echt als cijfers ziet of omgekeerd, heet dat synthesie. Het is een vrij zeldzame eigenschap. Een beroemde mens met synthesie is Daniel Tammet, die door de combinatie van fixatie op getallen en synthesie een rekenwonder is. Lees zijn mooie boek 'Born on a blue day.'